Byter termostat på Volvo V50 T5 2004

แชร์
ฝัง
  • เผยแพร่เมื่อ 23 มี.ค. 2021
  • Vill du på något sätt stödja kanalen så kan man donera via ett kanalmedlemsskap. Ditt stöd betyder mycket, följ länk nedan för att se nivåer 💜
    / @stefanbergman
  • ยานยนต์และพาหนะ

ความคิดเห็น • 101

  • @gnultswede3204
    @gnultswede3204 3 ปีที่แล้ว +2

    Tack för en trevlig video till morgonkaffet :)

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Den som spar han har 👍🏻

  • @jussiketels151
    @jussiketels151 3 ปีที่แล้ว +1

    Tack för videon!!!!!

  • @bengtstenman359
    @bengtstenman359 3 ปีที่แล้ว

    Bra video åter igen och trångt vart det liksom
    homma:). Ha de bra Steffe.

  • @hugoscars3143
    @hugoscars3143 3 ปีที่แล้ว +1

    Trevligt med en V50 nu har man lärt sig något nytt om termostaten också bra jobbat 👍😀

  • @janandersson3750
    @janandersson3750 3 ปีที่แล้ว +1

    Bra jobbat i det trånga utrymmet!

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Gillar att jobba trångt 😁

  • @Dalbin
    @Dalbin 3 ปีที่แล้ว

    Du gör bra videos Stefan 😊👍

  •  3 ปีที่แล้ว +3

    Det var mycket plock för att nå termostaten 😊 Bra jobbat 👍🏻

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +1

      Som tur är så byter man den ju inte varje månad 😂

  • @andersjeppsson2456
    @andersjeppsson2456 3 ปีที่แล้ว +1

    Lite trångt när samma grejer, som sitter i V70:n. skall i lillebror. Men du är lika flink som vanligt. Keep Gooing.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      I det stora hela är det ju samma princip som gäller 😄

  • @mimmigranaas3440
    @mimmigranaas3440 3 ปีที่แล้ว

    Mer v50 videos! 👍😁 det är kul liten bil

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +1

      Avslöjar att det kommer en till på onsdag :)

  • @hakancarlsson9009
    @hakancarlsson9009 3 ปีที่แล้ว +2

    Hepp! Volvo v50🤔. Är ju så van vid det här laget med dina bilar (v70). Kändes för en annan som "okänd" terräng😄. Kul att se✌. Och grymt jobbat👍. Tack igen för trevlig video✌!

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +1

      Haha ja det var lite spännande med nytt 😄

  • @Walstrid
    @Walstrid 3 ปีที่แล้ว +2

    Snyggt jobbat

  • @stefansvensson3597
    @stefansvensson3597 3 ปีที่แล้ว +1

    Du är snart en fullfjädrad bilmekaniker, bra jobbat Stefan, tack för visningen.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +2

      Oj oj det finns mycket kvar att lära. Finns nog ingen som är fullfjädrad.

    • @simbatastic
      @simbatastic 3 ปีที่แล้ว

      Haha ja han riktigt pedagogisk och har verkligen den där händiga känslan. Men som Stefan skriver finns inte någon som är fullfjädrad eller har lärt sig allt. Dock är din kommentar om "snart" en väldigt lång "snart". Bilmekaniker/tekniker som jobbar heltid med alla världens modernaste bilar i auktioserade verkstäder speciellt en jädrans massa utbildningar som krävs för många alla udda konstruktioner på motorer, växellådor, styrsystem, elsystem, drivlina/chassi o kaross. Det är med andra ord, en bit kvar :-p

  • @mickenilsson
    @mickenilsson ปีที่แล้ว

    Bra video ❤ Snyggt jobbat. Men om motortempmätaren inne i bilen ändå visar 90grader så kan det väl inte vara termostaten när man inte får värme i kupén? Har det problemet just nu.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  ปีที่แล้ว

      Du kanske behöver göra rent kylpaketet. Har själv aldrig stött på det problemet.

  • @fredrikjacobsson25
    @fredrikjacobsson25 3 ปีที่แล้ว +1

    Bra video. Ett tips koka alltid den nya termostaten innan montering så du ser att den öppnar. Jag har varit med om flera gånger att de inte öppnat när de varit nya då både orginal och pirat delar.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Ok får tänka på det nästa gång. Hade tur med denna då 😁

  • @MattiasDahlberg
    @MattiasDahlberg 3 ปีที่แล้ว

    Tacka vet jag min V70 2.4 2002. Dem är ju otroligt lättskruvade. Farsan har V50 och den får man ju riva hur mycket som helst för att komma åt saker.

  • @suprajohanzz
    @suprajohanzz 3 ปีที่แล้ว

    Det va kul att titta på när du nästa gjorde rätt 🤣🤣🤣🤣

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Vad missade jag? 🤔

    • @suprajohanzz
      @suprajohanzz 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman den lilla mässing grejen på den nya termostaten den ska va uppåt så den luftar ur systemet

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Jag satte ju den lite snett uppåt. Och luftar sig sig själv gör det väl ändå när termostaten öppnar?

  • @storetrollet404
    @storetrollet404 3 ปีที่แล้ว

    Jättebra, Stefan! Men snälla - du talar hela tiden om Vida - som jag har men inte kan så mycket om. Jag ville gärna lära mig hur du hittar den informationen du talar om i Vida. Är det möjligt att du tar detta med i beskrivningen av videon? Inte en massa - bara hur man hittar det... :)

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +1

      Får rota runt lite i vida så hittar du. Ligger under information och utbyte delar.

  • @herrdannea
    @herrdannea 3 ปีที่แล้ว

    Bra jobbat som alltid!
    Behövs det luftas på något speciellt sätt efteråt?
    Har ingen värme i min S60 trots att jag nydligen fått termostat och termostathus bytt.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +2

      Sätt på full värme i kupén. Varmkör den till arbetstemp till termostaten öppnar med locket avskruvat brukar fungera för att lufta.

    • @Thumbii
      @Thumbii 3 ปีที่แล้ว +1

      Det finns ett lufthål på termostaten som ska vara uppåt också, lätt glömt..
      Sen kan du kanske prova att spola värmepaketet baklänges? Kanske är täppt med skit :)

    • @herrdannea
      @herrdannea 3 ปีที่แล้ว

      @@Thumbii Tyvärr inget jag vågar göra själv.

  • @jannekaanta2884
    @jannekaanta2884 3 ปีที่แล้ว

    Du är en kylig 🥶 kille Stefan, du klarar allt 👍. Men såg jag rätt, har klarlacken släppt på skärmen? Kanon video. 👍👍

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +1

      Japp det var lacksläpp där men jag tror faktiskt han garage lackade skärmen idag faktiskt.

    • @jannekaanta2884
      @jannekaanta2884 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman Kanoners. 👍

    • @95tt
      @95tt 3 ปีที่แล้ว +1

      En gryta med kokande vatten kunde du testat og jamført dom på en gång. 👍

  • @ETA555
    @ETA555 3 ปีที่แล้ว +1

    👍

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Snyggare med vit 👍🏻

    • @ETA555
      @ETA555 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman 🥵

  • @dura911ilidza
    @dura911ilidza 3 ปีที่แล้ว +3

    TACK FÖR HJÄLPEN!

  • @christianhermansson5637
    @christianhermansson5637 3 ปีที่แล้ว

    Bra video Stefan 👍 Skall jag vara ärlig såg den gamla inte så dålig ut. Säker på att de är problemet till utebliven värme. 🤔

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Jo den stod öppen hela tiden. Synd att man inte kan posta bilder här.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Länk till min facebook.
      facebook.com/100063768902250/posts/124441956358101/?d=n

    • @christianhermansson5637
      @christianhermansson5637 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman Den gjorde de okej den såg ändå helt okej ut. Tur du bytte den å löste problemet. 🙂

  • @granitklippa
    @granitklippa 3 ปีที่แล้ว +1

    På något sätt påminner detta mig om hur man byter ut en hjärtklaff... Tång på Aorta, ta bort den trasiga "ventilen" och ersätter den med en ny klaff. Sätter ihop allt och släpper på tången och hjärtat hoppar igång. BTW, ja jag jobbar med hjärtklaffar :)

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +2

      Ja vi kan ju byta jobb för en dag så ska vi se om våra kunder märker nån skillnad 😂

  • @matteedstrom
    @matteedstrom 3 ปีที่แล้ว

    Har haft KK och bil sedan 1989 men aldrig behövt byta en termostat. Det är ju inget jättejobb dock. Nu tror jag dock att jag måste byta på min Passat 3BG -03. Den går inte ens upp i 80 grader på sommaren och nu under vintern rör sig inte nålen.

  • @londynyman2642
    @londynyman2642 3 ปีที่แล้ว

    Hej hej där 😘🤗🤗

  • @mywife9724
    @mywife9724 3 ปีที่แล้ว

    Bra Ste-fan 😅 men jag vet inte om problemet är löst.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +2

      Jo det löste problemet, bilen blev varm mycket snabbare och han får behålla värmen i kupen när han kör med den.

    • @mywife9724
      @mywife9724 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman
      Perfekt 👌

  • @hakannilsson1589
    @hakannilsson1589 3 ปีที่แล้ว

    Jag har gjort samma på min volvo v50😀

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Var det lika enkelt?

    • @hakannilsson1589
      @hakannilsson1589 3 ปีที่แล้ว

      Gjorde precis som du gjorde.😀👍

    • @hakannilsson1589
      @hakannilsson1589 3 ปีที่แล้ว

      Var inga problem lika lätt som för dig😀

    • @hakannilsson1589
      @hakannilsson1589 3 ปีที่แล้ว

      Du gör jätte bra videor följer dig slaviskt på det du gör. Hoppas på många fler.😎👍

  • @HBcoreone
    @HBcoreone 3 ปีที่แล้ว

    Löste det problemet?

  • @hanzon
    @hanzon 3 ปีที่แล้ว +1

    Kommer ihåg B18/20 där var det simpelt att byta utan att demontera något annat än kylslangen.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Ja det är faktiskt samma på motorn i Råttan 2.0. Ingenting som sitter i vägen.

    • @matteedstrom
      @matteedstrom 3 ปีที่แล้ว

      Man behöver inte ta bort slangen på en B 18/20 ;) Det är bara lyfta huset och byta.

    • @rogerolofsson180
      @rogerolofsson180 3 ปีที่แล้ว +2

      Har för mig det fanns vinter och sommar termostat, man bytte i samband med däckbyte B 18/B20, när jag körde i södra Europa i hettan tog man bort den annars kokning

  • @tigermannen51
    @tigermannen51 3 ปีที่แล้ว

    Kanonbra sätt Stefan

  • @lostepisode3
    @lostepisode3 3 ปีที่แล้ว

    De var ju hyfsat enkelt på den volvon. På min v70 2,4d 2010 kostade de mig 4500kr på verkstad ca 4 timmar tog de.

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Helvete va lurad du blev! :(

    • @lostepisode3
      @lostepisode3 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman det var ännu dyrare på volvo. Så på min volvo sitter termostaten på baksidan av motorn o är jätte svår o komma åt

    • @simbatastic
      @simbatastic 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman varför skulle han ha blivit lurad för? 😂

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      4500 för att byta en termostat är ju ett rån. Det får man ju nästan en bil för. Men det är ju ovanligt mycket att skruva.

    • @simbatastic
      @simbatastic 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman det kan va så i mindre orter utanför stora städerna. I sthlm, gbg, Malmö så ligger timdeb på oftast runt eller över 1000kr/h exmoms och hos exvis meca, mekonomen och dylikt ligger termostaten på i runda slängor på 13-1500kr och sedan glykol på detta men även arbetet som är specificerat 2 tim och ca 13min. Det är taget från autodata som har tagit i sin tur det från volvo.
      Denna termostat på 2.4d sitter på baksidan, inte som på T5an enligt din video.
      Så, därav min kommentar, därav vill jag tycka det är magstarkt att säga rakt ut på en helt annan modell av motor dessutom att säga "helvete vad lurad du blev! :("
      Jag gillar dina videos och din nyfikenhet vid skruvandet, men rätt skall va rätt även här inne så inte en följare nu springer tillbaka till den verkstaden å börjar gorma över vilken fifflar verkstad som lurar en på pengar.. För 4000kr på en 2.4d är helt okej, kan säga att det är dyrare än 4000kr hos fristående verkstad i Stockholm. Men det är dock mycket högre hyror och andra kostnader här.

  • @jussiketels151
    @jussiketels151 3 ปีที่แล้ว

    Lite konstigt den nya motor arkitektur, jag tänker det är inte så lätt att skruva.. 🇸🇪🚘🇩🇪

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว

      Det är inte som förr i tiden

    • @jussiketels151
      @jussiketels151 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman stämmer, men min XC60 från 2012, den c70 och den 850 vi har är nästan enklare..😂

  • @tigermannen51
    @tigermannen51 3 ปีที่แล้ว +1

    Det gjorde du bra Stefan, men vilket jävla bök bara för att byta termostaten. Betydligt lättare på S60/V70

  • @michaelmalmquist8224
    @michaelmalmquist8224 3 ปีที่แล้ว

    Först

  • @zackariasjohansson
    @zackariasjohansson 3 ปีที่แล้ว +1

    Det heter bult inte skruv Stefan

    • @StefanBergman
      @StefanBergman  3 ปีที่แล้ว +5

      Det heter skruv, oavsett storlek. Bult är en "skruv" utan gängor.

    • @GymChess
      @GymChess 3 ปีที่แล้ว

      @@StefanBergman Visst är det härligt när någon läxar dig om skruvar och bultar? :) Bra video. Jag har en V70 2.5FT och luftburken osv sitter precis som på bilen i klippet.

    • @lennartvestin5124
      @lennartvestin5124 3 ปีที่แล้ว +3

      Stefan har rätt, det heter skruv. Bultar saknar nämligen gängor och har inte samma sätt att ta lasten som en skruv har. En skruv klämmer ihop och ger en förspänning i axiell led som är bättre för utmattningslaster än en bult som enbart tar lasten vinkelrätt (skjuvlast) och därför låses med tex en segersäkring eller en saxpinne. Eftersom skruvar kan användas som bultar då det är enklare att låsa med mutter har det nog uppstått en begreppsförvirring.

    • @ETA555
      @ETA555 3 ปีที่แล้ว +1

      www.nyteknik.se/popularteknik/ar-det-har-skruv-eller-bult-6417011
      Läs och ta lärdom.

    • @matteedstrom
      @matteedstrom 3 ปีที่แล้ว

      Dör har du faktiskt fel! En "bult" är en typ av stålnit som skall hamras eller pressas till form, en skruv gängas in!