انا لما شفت التعاليق حمدت ربنا اننا ما ارتبطش قبل كده 😂 و الله مش استخفافا بالتعليقات انا مقدر جدا حبكم لبعض بس شعور جميل بردو اني انت تبقى سايب نفسك لربنا و مطمن اني ربنا هيكرمك في الاخر و هيرضيييك جدا حسيت اني راحة البال و البعد عن التفكير الكتير احلى من اي شيء ممكن اعيشه في قصة حب ربنا يزوج الشباب بزوجات صالحات و يزوج البنات بازواج صالحين و يجعلنا من اهل الجنة ان شاء الله
@@ziezim8552 سلام عليك ي استاذي انا بعد قرايت الفاتحه الدنيا انقلبت خالص اتغيرت خاالص انا قعدت من الشغل وهي حصلها حادثه والاجهزة بتاعت البيت باظت رغم ان اصلا أهلنا عارفين من زمان وكله عارف اني هتجوزها احنا قرايب اصلا يوم قىايه الفاتحه معملناش حاجه كانت عاديه زي اي زياره ومن يومها والله ي عم الشيخ متهنينا كل م نحل مشكله تتطلع مشكله اكبر وعدينا وخلاص الدنيا زي الفل جه يوم قالت ل امها تكلمني وتقولي هي مش عايزاك عمتي هتجنن ازاي بعد الحب ده كله وابوها عارف هي بتحبني قد اي وهما كلهم بيحبوني كدا وكلهم اتصدموا انها مش عايزاني وال مجنني اكتر انها كانت مسره ع الخطوبه ودلوقتي تقولي مبقتش بخش اتجاهك باي حاجه حتي الكلام العادي مش بتتكلمه وكل محد يسألها اة يكلمها ف الموضوع تعيط عياط هستيري وتدخل اوضتها وتقفل عليا واحنا كلنا هتجنن من ال حصل ومش عارف اعمل ايه واهلينا شاكين ان يمون معمولها حاجه ارجوك ساعدني
الفكره انه المفروض محدش يعلق نفسه بحد سواء ولد او بنت لانك متعرفش الخير فين ممكن الشخص ده فعلا كويس واخلاق و محترم و دماغه زيك بس برضه مع كل ده ممكن مفيهوش خير بمعنى ممكن مع كل ذلك يحصل مشاكل لاى سبب وتسيبوا بعض و انتوا متاكدين انكوا ناس كويسين ... لذلك فكره انه الواحد يعلق نفسه بحد او يتمناه هو بالذات او حتى يدعى بيه لازم تبقى مشروطه باستخاره ربنا ويارب لو فيه خير اجعله من نصيبى .. الكلام ده للولد عشان ميزعلش انه مش قادر يتقدملها دلوقت وخايف ربنا قادر يبعتلك الاحسن مليون مره والمناسب ليك اكتر و الكلام ده للبنت برضه عشان متستناش شخص بعينه يتقدملها و تعد تدعى بيه وخلاص و تاخر نفسها ... و سبحان الله ساعات الواحد بيشوف ناس للوهله الاولى الله محترمين اوى ويارب ارزقنى حد كده و تعدى الايام بعدها و ربنا يكشفلك انه فعلا مش مناسب ليك فدايما ندعى انه ربنا يرزقنا الخير بس وسيب ربنا اللى يختارلك لان هو الاعلم بالاصلح والانسب ليك
ادعي ربنا يرزق ويوفقك للاخير ليك وبس كدة ومتفكرش كتير لان انت الى هتتبعب وضيع جهد ووقت في الافكار دي +دة غير وسوسة الشيطان انك تمشي في طريق الشيطان وانها ممكن فجاه وانت معلك نفسك بيها تلاقيها اتخطبت او اتجوزت فتضايق وممكن بدل متصبر وتحسب ولعلة خير ليك عشان تتحرر من القفص الي حاتط نفسك جواه تبدء تفكر في اشياء سيئة وقد تضر نفسك وقد تعصي الله لا قدر الله . +انه واقعيا في ناس بيجي بعد كدة تشك فيهم انهم ازاي كدة وانة مش محرمات وحتي ممكن يتجوز وبعدها يبقي عايز يطلقها لانها مش محترمة وكانت بتمشي مع اولاد (الي هما هو نفسة)+يقلك اش ضمني مفيش غيري وهكذا فى نهاية دة طريق مليان محرمات ماذا يتوقع ان يجلب؟؟؟تخيل تموت قبلها هل تموت صابر محتسب او عاصي مذنب؟؟ في النهاية لا ننسي ان الاخرة خير وابقي سيبك منها ومن كل البنات حط هدفك علي الحور العين وخلي اهدافك علية كدة وان شاء الله ربنا يوفكنا ويرزقنا زوجات صالحات يرافقونا في الدنيا والجنة ان شاء الله ويكونو عونا لنا ونكون غونا لبعضنا في الطريق الي الجنة ان شاء الله
مال لها قلبي ، احببتها لكن تركت حبها لربي . يارب يا جامع الناس ليوم لا ريب فيه . ان كان فيها خير لي في ديني و دنياي فاجمعنا بحلالك . فكذلك قلت ياربي هو عليك هين .
والله عندى رغبة شديدة إنة أدخل أكلمها لكن كل ما بحس بضعف تجاه إنى أكلمها بفتكر هذا الفيديو وأقول اختار الحلال وزيادة البركة أفضل من الحرام مع عدم البركة ادعولى تكون من نصيبى جزاك الله خيرا يا شيخنا وبارك فى عمرك وعلمك
ذهب أبو العاص إلى النبي صلى الله عليه وسلم قبل البعثة وقال له: أريد أن أتزوج ابنتك الكبرى زينب. ( أدب ) فقال له النبي: لا أفعل حتى أستأذنها. ( شرع ) دخل النبي ﷺ على زينب: ابن خالتكِ جاءني وذكر اسمكِ فهل ترضينه زوجاً لكِ؟ فاحمر وجهها وابتسمت. ( حياء ) تزوجت زينب أبا العاص بن الربيع لكي تبدأ قصة حب قوية وأنجبت منه علي وأمامة. ( سعادة ) ثم بدأت مشكلة كبيرة حيث بعث النبي نبياً وكان أبو العاص مسافراً وحين عاد وجد زوجته قد أسلمت. ( عقيدة ) فقالت له: عندي لك خبر عظيم فقام وتركها. ( احترام ) فاندهشت زينب وتبعته وهي تقول: لقد بُعث أبي نبياً وأنا أسلمت فقال: هل أخبرتيني أولاً ؟ قالت له: ما كنت لأُكذب أبي وما كان أبي بكاذب إنه الصادق الأمين ولست وحدي لقد أسلمت أمي وأسلم إخوتي وأسلم ابن عمي علي بن أبي طالب وأسلم ابن عمك عثمان بن عفان وأسلم صديقك أبو بكر الصديق فقال: أما أنا لا أحب أن يقولوا خذل قومه وكفر بآبائه إرضاء لزوجته وما أباك بمتهم فهلا عذرتِ وقدرتِ ؟ ( حوار بناء ) فقالت: ومن يعذر إن لم أعذر أنا ؟ ولكن أنا زوجتك أعينك على الحق حتى تقدر عليه. ( فهم واحتواء ) ووفت بكلمتها له 20 عام. ( صبر لله ) ظل أبو العاص على كفره ثم جاءت الهجرة، فذهبت زينب إلى النبي ﷺ وقالت: يا رسول الله أتأذن لي أنْ أبقى مع زوجي؟ ( حب ) فأذن لها ﷺ ( رحمة ) وظلت بمكة إلى أنْ حدثت غزوة بدر وقرّر أبو العاص أن يخرج للحرب في صفوف جيش قريش زوجها يحارب أباها فكانت زينب تبكي وتقول: اللهم إنّي أخشى من يوم تشرق فيه شمسك فييتم اولادي أو أفقد أبي. ( حيرة ورجاء ) ويخرج أبو العاص بن الربيع ويشارك في غزوة بدر وتنتهي المعركة فيقع أسيراً وتذهب أخباره إلى مكة فتسأل زينب: ماذا فعل أبي؟ فيقال لها: انتصر المسلمون فتسجد شكراً لله ثم تسأل: وماذا فعل زوجي؟ فيقال لها : أسره محمد فقالت: أُرسل في فداء زوجي. ( عقل ) ولم يكن لديها شيئ ثمين تفتدي به زوجها فخلعت عقد أمها الذي كانت تُزيِن به صدرها وأرسلت العقد مع شقيق أبي العاص بن الربيع إلى رسول الله ﷺ وكان النبي جالساً يتلقى الفدية ويطلق الأسرى وحين رأى عقد السيدة خديجة سأل: هذا فداء من؟ قالوا: هذا فداء أبي العاص بن الربيع فبكى النبي وقال: هذا عقد خديجة. ( وفاء ) ثم نهض وقال: أيها الناس إن هذا الرجل ما ذممناه صهراً فهلا فككتم أسره؟ ( عدل ) وهلا قبلتم أن تردوا إلى زينب عقدها ؟ ( تواضع القائد ) فقالوا: نعم يا رسول الله. ( أدب الجنود ) فأعطاه النبي العقد ثم قال له: قل لزينب لا تفرطي في عقد خديجة ( ثقة في أخلاقه مع أنه كافر ) ثم قال له: يا أبا العاص هل لك أن أساررك؟ ثم تنحى به جانباً وقال له: يا أبا العاص إن الله أمرني أنْ أفرِق بين مسلمة وكافر فهلا رددت إلي ابنتي؟ فقال: نعم. ( رجولة ) وخرجت زينب تستقبل أبا العاص على أبواب مكة فقال لها حين رآها: إني راحل فقالت: إلى أين؟ قال: لست أنا الذي سيرحل ولكن أنت سترحلين إلى أبيك. ( وفاء بالوعد ) فقالت: لماذا؟ قال: للتفريق بيني وبينك فارجعي إلى أبيك فقالت: فهل لك أن ترافقني وتسلم؟ فقال: لا فأخذت ولدها وابنتها وذهبت إلى المدينة. ( طاعة ) وبدأ الخُطاب يتقدمون لخطبتها على مدى 6 أعوام وكانت ترفض على أمل أن يعود إليها زوجها. ( وفاء ) وبعد 6 أعوام كان أبو العاص قد خرج بقافلة من مكة إلى الشام وأثناء سيره قابل مجموعة من الصحابة فأسروا منه قافلته فسأل على بيت زينب وطرق بابها قبيل آذان الفجر. ( ثقة ) فسألته حين رأته: أجئت مسلماً؟ ( رجاء ) قال: بل جئت هارباً فقالت: فهل لك إلى أن تُسلم؟ ( إلحاح وتعهد ) فقال: لا قالت: لا تخف مرحباً بابن الخالة مرحباً بأبي علي وأمامة. ( فضل وعدل ) وبعد أن أمّ النبي المسلمين في صلاة الفجر إذا بصوت يأتي من آخر المسجد: قد أجرت أبا العاص بن الربيع. ( شجاعة ) فقال النبي: هل سمعتم ما سمعت؟ قالوا: نعم يا رسول الله قالت زينب: يا رسول الله إن أبا العاص إن بعد فهو ابن الخالة وإن قرب فهو أبو الاولاد وقد أجرته يا رسول الله فوقف النبي صلى الله عليه وسلم وقال: يا أيها الناس إن هذا الرجل ما ذممته صهرا وإن هذا الرجل حدثني فصدقني ووعدني فوفى لي فإن قبلتم أن تردوا إليه ماله وأن تتركوه يعود فهذا أحب إلي وإن أبيتم فالأمر إليكم والحق لكم ولا ألومكم عليه. ( شورى ) فقال الناس: بل نعطيه ماله يا رسول الله. ( أدب الجنود ) فقال النبي: قد أجرنا من أجرتِ يا زينب ثم ذهب إليها عند بيتها وقال لها: يا زينب أكرمي مثواه فإنه ابن خالتك وإنه أبو العيال ولكن لا يقربنك فإنه لا يحل لك. ( رحمة وشريعة ) فقالت: نعم يا رسول الله. ( طاعة ) فدخلت وقالت لأبي العاص بن الربيع: يا أبا العاص أهان عليك فراقنا؟ هل لك إلى أن تسلم وتبقى معنا ؟ ( حب ورجاء ) قال: لا وأخذ ماله وعاد إلى مكة وعند وصوله إلى مكة وقف وقال: أيها الناس هذه أموالكم هل بقى لكم شيء؟ ( أمانة ) فقالوا: جزيت خيراً وفيت أحسن الوفاء. ( فطرة ) قال: فإني أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدًا رسول الله ( هداية من الله ونعمة ) ثم دخل المدينة فجراً وتوجه إلى النبي وقال: يا رسول الله أجرتني بالأمس واليوم جئت أقولها صادقاً أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله. ( دفع بالتي هى أحسن ) ثم قال أبو العاص بن الربيع: يا رسول الله هل تأذن لي أن أرجع زينب ؟ ( عشرة وحب ) فأخذه النبي وقال: تعال معي ووقف عند بيت زينب وطرق الباب وقال: يا زينب إنّ ابن خالتك جاء لي اليوم يستأذنني أن ترجعي له فهل تقبلين؟ ( أب و راعي ) فأحمرّ وجهها وابتسمت. ( رضى دائم ) بعد سنة من هذه الواقعة ماتت زينب.. فبكاها إبو العاص بكاء شديداً حتى رأى الناس رسول الله يمسح عليه ويهون عليه فيقول له أبا العاص: والله يا رسول الله ما عدت أطيق الدنيا بغير زينب. ( رفيقة العمر ) ومات بعد سنة من موت زينب. ( أرواح مجندة ). من أجمل القصص 🌼🌼. إذا أتممت القراءة صل على الحبيب "صلى الله عليه وسلم 💖".
والله أنا يا هندسه دائماً بدعي ربنا إنهاا تكون من نصيبي ودائما في صلااتي بطلبهاا من ربنا سبحانه وتعالى. أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يرزقهالي بالحلال وأن يجمعنا دائما علي الخير ويردناا اليه مردا جميلا ا.اللهم آمين يارب العالمين ❤️🤲❤️🤲🌟🌟
عايز أناقش معاكم بهدووووء قضية مهمة جدا بتشغل كل شاب و بنت عايزين يتجوزوا .. و هي إن الشاب بيحب بنت أو العكس, و اتعرفوا علي بعض و بقي بينهم علاقة و تليفونات و يمكن خروجات! لكن هم محترمين و بيعملوا كدة بس علشان بيحبوا بعض :) و فعلا نيتهم الجواز :) و هو مش بتاع بنات و كدة و هي مش بتاعت ولاد :) بس هم فاكرين إن العلاقة دي لازم تستمر لغاية الجواز و في نفس الوقت ضميرهم مأنبهم لأنهم عارفين إن ده حرام :( إيه الحل ؟! ركز معايا الله يكرمك ^_^ 1- طبعا حنفترض إن الاتنين محترمين لأن لو حد فيهم مش ملتزم يبقي العلاقة دي " ملهاش لازمة " لأنها حتي لو زينها الشيطان في البدايه حتقلب بنكد بعد الجواز, هيبتدي الشاب يعلق علي لبس البنت و طريقة كلامها مع أصحابه و مشيتها و ردها عليه ..و ...و .. و والعكس منها برضه , و كل اللي عجبك فيها قبل الجواز هو اللي حتكرهه فيها بعد الجواز .. فملوش لازمة ! 2- اتفقنا إن الاتنين محترمين حيبقي عندنا حالتين : الأولي : إن الشاب قادريخطب البنت و جاهز , إذن الحل : توكل علي الله و اخطبها و التزم بالضوابط الشرعية في الخطوبة و اصبر و بكرة حتشبع منها :) الثانية : الشاب مش قادر يتقدم دلوقتي و ده الغالب , و هو مرتبط بيها علشان يحجزها و خايف لو سابها تتجوز حد تاني , طيب تعال للنقطة 3 3- صاحبنا اللي مش قادر يتقدم دلوقتي .. عندك حالتين : الأولي : البنت دي عند ربنا مش مكتوبة ليك في القدر , إذن ملهوش لازمة العلاقة دي و لو فضلت عارفها 100 سنة مش حتتجوزها برضه , يبقي استمرار العلاقة مزيد من لآلام عند الفراق :( ! التانية : البنت دي مكتوبة ليك عند ربنا .. حلو ؟ تعال بقي للنقطة 4 :D 4- و هي أخطر نقطة لأنها مبنية علي إيمانك بالقدر و بالنصيب :) لو البنت دي مكتوبة ليك عند ربنا إنها مراتك حيبقي عند حالتين : معلش اصبر معايا تعبتك ! الأولي : إنك حتوصل للقدر ده بطريقة محرمة و هي إنك حتفضل في العلاقة الحرام دي لغاية ما تخطبوا و تتجوزا .. تمام ؟ الثانية : إنك حتوصل للقدر ده بطريقة حلال و هي إنك حتتفق معاها إن العلاقة دي لازم تنتهي و توعدها إنك أول ما تكون مستعد حتتقدم ليها , و ممكن تمهد للموضوع ده مع والدها أو أخوها أو بشكل ما , و الناس حتحترمك جدا , و صدقني لو مكتوبة ليك مهما حصل .. حتروح حتلاقيها .. و حتتجوزها ... لو كانت اتجوزت .. يبقي ارجع للنقطة 3 و متندمش علي حاجة , كونك قطعت معاها مش هو ده السبب الوحيد إنها اتجوزت غيرك , ده قدر لابد أن يقع . 5- سؤال مهم للشاب .. مش أنا لازم آخد بالأسباب علشان اتجوزها ؟ جميل! ايه هي الأسباب حبيبي ؟ الأسباب هي اللي ربنا أذن فيها , ينفع واحد يسرق علشان يعمل عمرة و يقول أخدت بالأسباب ؟ نفس الكلام .. العلاقة الحرام مش من باب الأخذ بالأسباب , بل إنهاء العلاقة هو ده الأخذ بالأسباب , و ممكن زي ما قلنا لو قدرت تربط كلام مع أهلها مع وعد بالمجئ قريبا عند القدرة . 6- طيب ايه الفرق إني وصلت للجوازة دي بالحلال أو بالحرام ؟! النتيجة واحدة ؟!! طبعا فرق كبير ^_^ ! لو بالحلال يبقي أنت وصلت بدون سيئات + جبال حسنات لصبرك عن المعصية + ربنا حيبارك في الجوازة و في أولادك بعد ذلك و حيجعل الخير في الجوازة ديه . أما الحرام معناها إنك اتجوزت برضه لكن معاك جبال سيئات + حرمان من حسنات + ربنا مش حيبارك في الجوازة دي و ممكن تقلب بنكد أو طلاق أو ربنا لا يجعل فيها خير ليك أو لا يكون هناك بركة في أولادك . اقرأ الحديث ده الله يكرمك : " إن روح القدس نفث في روعي أن نفسا لن تموت حتى تستكمل أجلها وتستوعب رزقها ، فأجملوا في الطلب ، ولا يحملن أحدكم استبطاء الرزق أن يطلبه بمعصية الله ، فإن الله تعالى لا ينال ما عنده إلا بطاعته " إذن الحديث يعلمنا أن نأخذ بالأسباب الحلال للوصول للقدر لأن الأسباب الحرام و إن أوصلت لنفس النتيجة لكن حرمتك ما عند الله من التوفيق و البركة . 7- أتمنى أن أكون أقنعتكم بأن العلاقة دي مالهاش فايدة , نفس الكلام ده للبنات طبعا , بعتذر عن الإطالة ... ربنا يجوزكم من تحبون و يجعل فيه الخير
أحسنت ربنا يحفظك من كل شر عندك حق في كل كلمه وكل البنات محتاجه الكلام دااا فعلا اهم حاجه رضي ربنا عشان ربنا يراضيك وقلب المخلوق فايد الخالق جزاك الله كل خير
والله ياشيخ احببتها من اعماق قلبي كما لم احب غيرها..ولي القدرة المادية الكاملة على الزواج ورفضت بداعي الدراسة...حاولت مرارا نسيانها لكن يبقى الأمر صعب...فادعو الله ان ينسيني اياها..ويرزقني خيرا منها ...
يصحبي فل جامعه اخر سنه فيها قولها بحبك او ف اول الجامعه لو تحب بس افتكر لازم تقرب من ربنا و تحسن نفسك و نظافتك عشان يعديك العيب وتحاول تكلمها فل فتره دي كتير عن اي حاجه ( انتي ايه اللي مضايقك / ايه المفضل ليكي وغيره) تقربلها بهدوء عشان ترتاح معاك فل كلام وتعرف شخصيتك اكتر كانكم مخطوبين وسعتها اسئلها لو بتحبك او لا يما تكون جاهز نفسيا ولو اه يبقي جهز نفسك انك تخش البيت من بابو انت و اهلك وتطلب ايدها ولو لا يبقي ربنا يعوض عليك بل احسن
انت في عقلك ترضها على اختك رجل غريب يكلمه ويضحك معها بدال ما تامر بالمعروف تامر بالمنكر اتقي الله وحذف تعليقك قبل ما يكون شاهد عليك يوم القيامه@@SAFA7_BG
نا بحب وحده قوي من أولى كلية لحد رابعة ونا ف ترم تاني من سنة رابعة وصلتلها وكلمتها ٥ شهور وسبنا بعض ع نتجمع ف حلال هيا كانت كل مرة نفسنا نبعد ديما كانت تقولي نا كدة بحافظ ع حبنا ونا اصر نفضل لحد مسمعت فديو بس بعد ما هيا صممت نبعد ع حلال ونا تعبت شوية بس فديو ده هداني ياريت تدعولي ربنا يسامحني ويجمعنا ف حلال 🥺
كلامك يا شيخ قالو ليا بلحرف قالي اوعدك انو راح اول ما اجي اخطب انت اول بنت ادق بابها لانو لازم نختارو طريق مستقيم ونتوبو الى الله لانو كلام حرام مع بعض وانا احبه لدرجة يعلم بيها الا الله سبحانو تعالى كلامو انو مافي اي تواصل بيننا حتى يجي يخطبني ادعولي انو يكون من نصيبي .
سؤال أختي في الله ؟ ليه حاطة صورة لا ترضي الله سبحانه وتعالي ؟ ليه أنتي مش محجبة والله أمرك بالحجاب حفاظا عليكي من الذئاب البشرية وصيانة لعفتك وطهارتك وأنتي كأنك تقولي ليس الان يا الله فأمرك ليس أغلي عندي من هوي نفسي ؟ لماذا يا أختي ؟ لماذا تخالفيه أمره سبحانه وتعالي وهو الذي أمرك في كتابه العزيز ( وليضربن بخمورهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن ) إلي أخر الأية الحجاب اصطفاء من ربنا ليكي لو مكنش بيحبك مكنش أمرك بالحجاب حفاظا عليكي من أي أذي ممكن يصيبك اعلمي أن قيمتك في طاعته سبحانه وتعالي لذلك كان من دعاءه صل الله عليه وسلم ( إنه لا يذل من واليت ولا يعز من عاديت ) ربنا بيحبك فاستعففي أمام نظره سبحانه وتعالي حتي يرضي عنكي ويغنيكي من فضله وهذا وعده لكي ولكل أحد يحترم نظره سبحانه وتعالي ( وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتي يغنيهم الله من فضله ) إذا قررتي إرضاء الله وارتداء الحجاب فاقري كتاب رسالة الشيخ ابن عثيمين في الحجاب . ادعوا الله أن يصطفيك لأداء عبادة أعرض عنها أكثر الخلق .
مع إن هموت واسمع صوتو واكلمو بس حاولت اراعي ربنا فيه بجد خوفا م كل ده ، فضلا إدعولي لو خير ليا وانا خير ليه يجعلو م نصيبي يارب، بحبو ولله أكتر م روحي ،وقلبي ديما عايش ف خوف أن ميجيش اليوم ده ، ادعولي ربنا ميكسر بخاطري ولا بقلبي ولا بعشمي فيه ويستجيب مني يارب اجعلو م نصيبي لو خير ليا ولو مش خير شيلو م قلبي وتفكيري وراضي قلبي وقلبو بالخير ، ادعووووولي أمانة 💕
من لما شفتها وحبها ونبت في قلبي بحبها كل قوم اكتر من قبله عمري مشفت وشها شفتها بنقاب وقلبي متعلق بيها اوي بصلي قيام الليل علشان ربنا يكتبها من نصيبي عمري مكلمتها ولا قلتلها حاجه ادعولي يا جماعه
باش مهندس علاء 💙 انا بحب بنت زميلتي في الكليه وانا وهي في كليه طب وهي في سني ومحتاج تدعولي لو كانت خيراً لي ربنا ييسرلي واتزوجها لاني بجد بحب شطارتها وصلاحها وادبها وكل حاجه فيها وإن لم تكن خير فاصرفني عنها واصرفها عني واكتب لنا جميعا الخير حيث كان 💙🌃
اعمل الي الشيخ قاله بس متوعدهاش بحاجه انت متعرفش هتتحقق ولا فا قول كلام الشيخ ان لو لينا نصيب هنتجمع في الحلال لكن اوعي تخليها تفضل مستنيه وعلي امل عشان تقدر تعيش حياتها وانت الذنب مياكلش فيك لحد ما تموت
صدق الإمام الشافعي رحمه الله : (و ما الدهر إلا هكذا فإصطبر له رزية مال أو فراق حبيب) 💜😢 أشد و أعظم مصيبة أصبت بها في حياتي كلها هي عدم زواجي بالإنسانة التي احببتها و هذة المصيبة أثرت في حياتي و شخصيتي كثيرا جدا ، و لا أقول إلا كما قال يعقوب عليه السلام : {إنما أشكي بثي و حزني إلى الله و أعلم من الله ما لا تعلمون}
يعني الخلاصة لو في بنت بالنسبة لك تصلح زوجة لاتفكر فيها أبدا لأنك ستضيع عمرك بالذنوب الكثيرة والعيمة فالحل عندما يُيَسر حالك أذهب لتطلبها وأن كانت لسه ماتزوجت ووافقت بك فهي لك وأن لم توافق فهي ليست من نصيبك وكدا تكون ماضيعت عمرك بالتفكير في الحرام وغيره وفتحت مداخل للشيطان اللعين ........وفي السماء رزقكم وماتوعدون
ادعولي اتجوزها وتبقى من نصيبي بالله عليكوا وربنا يكتبلي فيها الخير ويجعلها من نصيبي ويجمعني بيها فالحلال عاجلا غير اجلا وتبقى حلالي ومتكونش لحد غيري وربنا يجعلنا خيرا لبعضنا البعض في ديننا ودنيانا واخرتنا وعاقبة أمرنا ويجعلنا من نصيب بعض ويجعلني الأفضل لها ويجعلها الأفضل لي ويجعلنا أزواجا صالحين لبعضنا البعض ويسعدنا ولا يشقينا ويرزقنا الذرية الصالحة ويقدرلي الخير فيها ويقدرلها الخير فيا ويصلحني لها ويصلحها لي ويجعل حبنا حلالا دوما وليس يوما يااااااارب اللهم القى محبتي الحلال في قلبها يااااااارب ربي يسعدكوا ويحقق امانيكوا ويهدي قلبكوا للإيمان لا تنسوني من دعائكم جزاكم الله كل خير يارب العالمين يارب قدرني لها وقدرها لي يارب العالمين ادعولي محتاج الدعاء جدا
عليك بالاستغفار و الصلاه على النبي وقول لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم و ربي لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين و لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ويأتي بها الله أن الله لطيف خبير كل ذكر الف مرة واقرى سورة البقرة كاملة ويس يوميا وتصدق وادعى وصلى قيام الليل وادعى وربنا يجعلك الخير فيها ويجمعكوا في حلاله ويرزقكوا بالذريه الصالحه عاجلا غير اجلا اللهم امين يارب العالمين
أعوذ بالله حرام عليك يا أخي حرام عليك لا يحق لك تحب واحده مخطوبة ودعاىك لو استجيب فهو من ناحية تاني خراب لها ولخطيبها ولو لم تنتهي الآن هتتجوز وأنت هتكمل في الدعاء والتمني ده وهي متجوزه يبقى والعياذ بالله أشد حرمة ربنا يغفر لنا ولك 🤲
سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات اللهم صل و سلم و بارك على نبينا محمد
اللهم اجبر خاطري جبرًا أنت وليّه..فإنه لايعجزك شيئً في الأرض ولا في السماء ، ربي أشرح صدري وأرح قلبي وأزح من قلبي كل خوف يسكنني وكل ضعف يكسرني وكل أمر يبكيني ، ولا تفجعني في مستقبلي ولا في نفسي ولا في باقيّ أهلي ولا تُعسر أمري وأفتح لي أبوابي المغلقه .
فعلا ياشيخ كلامك صح انا صليت استخاره واعلمي الله برؤيا انها لي ولكني سعيت اني اتواصل معاها كنت كل مره اسعي اتكلم معاها افشل افشل فضلت كتير احاول و افشل كانت بتصدني لحد ما زهقت وبعدت ليا سنتين وكل فتره اسمع ان فلان أتقدم لها بس مفيش نصيب وانا يعني بقيت ع خطوه واحده واتقدم لها لاني سابقا كنت لا أملك شئ ل أتقدم لها باختصار اللي كتبلك الشئ مكلف يحافظ لك عليه اسال الله ان يغفر لي ما فعلت ويجعلها زوجه صالحه لي وهي نصيحه ل الشباب صلوا استخاره واتركوا ربنا اللي حيحافظ لك عليك
عن ابن عمر رضي الله عنهما قال : إن كُنا لَنَعُدُّ لِرسولِ اللهِ ﷺ فِي المَجلسِ الواحِدِ مائةَ مَرةٍ : ((رَبِّ اغْفِرْ لِي وَتُبْ عَلَيَّ إنَّكَ أنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ)) رواه أبو داود.🌻
انا بحس بأحراج وانا واقف قدام ربنا وبدعي اني اتجوزها لدرجة اني فضلت فترة بدعي واقول يارب حققلي اهدافي اللي هي منهم وبلمناسبة البنت محترمة جدا وفي وقت لما غلطت وحاولت اكلمها هي كلمتني بأحترام وعفت عني مع انها كانت تقدر تقول لأهلي وانا عارف ان اللي هيحصلي مش خير ابدا ومع اللي عملتو دا احترمتها اكتر واعجبت بيها اكتر فا بدعي ربنا يجمعني انا وهي في حلاله وتبقا النهاية سعيدة لأني بجد نفسي اقعد معاها واحكيلها انا عملت ايه عشان اوصلها وعافرت ازاي واني حاولت قد ما اقدر اغير من حياتي عشانها🤍
ادعي ربنا يرزق ويوفقك للاخير ليك وبس كدة ومتفكرش كتير لان انت الى هتتبعب وضيع جهد ووقت في الافكار دي +دة غير وسوسة الشيطان انك تمشي في طريق الشيطان وانها ممكن فجاه وانت معلك نفسك بيها تلاقيها اتخطبت او اتجوزت فتضايق وممكن بدل متصبر وتحسب ولعلة خير ليك عشان تتحرر من القفص الي حاتط نفسك جواه تبدء تفكر في اشياء سيئة وقد تضر نفسك وقد تعصي الله لا قدر الله . +انه واقعيا في ناس بيجي بعد كدة تشك فيهم انهم ازاي كدة وانة مش محرمات وحتي ممكن يتجوز وبعدها يبقي عايز يطلقها لانها مش محترمة وكانت بتمشي مع اولاد (الي هما هو نفسة)+يقلك اش ضمني مفيش غيري وهكذا فى نهاية دة طريق مليان محرمات ماذا يتوقع ان يجلب؟؟؟تخيل تموت قبلها هل تموت صابر محتسب او عاصي مذنب؟؟ في النهاية لا ننسي ان الاخرة خير وابقي سيبك منها ومن كل البنات حط هدفك علي الحور العين وخلي اهدافك علية كدة وان شاء الله ربنا يوفكنا ويرزقنا زوجات صالحات يرافقونا في الدنيا والجنة ان شاء الله ويكونو عونا لنا ونكون غونا لبعضنا في الطريق الي الجنة ان شاء الله
بصراحة لو سمعت الكلام من ٧ سنين كنت قلت كلام فاضي كيف الله جمعني فيها وحرام اكيد ل خير بس هلق أقتنعت أنو فعلا العلاقة الحرم أخرتها كسرت قلب وخذلان فعلا الحب الوحيد لله لي مابخون ولابيكسر ولا بيتخلى عنك الحب كله لله الحمدلله لما أتعرفت على الله ورحمته حبيته كتير وتعلق قلبي بمحبته وحده وأرتاح قلبي من كسرت القلب والخذلان وتعلمت الحلال باقي بس لازمه صبر والحرام حلو بس أخرته كسرت قلب ووجع للروح وندم وخذلان وخيانة ، كن مع الله يكن الله معك❤
@@yasminsalama9837 ياااه 3 سنين الايام بتعدي سريع😅 الحمد لله لم أتكلم معها منذ ذلك الوقت ولا أعلم عنها أي شئ بتاتا شعور صعب بس كلوا يهون لأجل رضا الله ولأجل المحافظة عليها وعلي عفافها ربنا يرزقها كل خير ويكرمها من أوسع أبوابه ساعة ما كتبت كلامي كنت في اولي كلية وحاليا انا علي باب التخرج واني اخلص تعليم ويعلم الله أني أشعر كأن حبي لها لم ينقص مقدار واحد في الميه او بمعني أصح تعلقي بها وبإذن الله ان كانت خيرا لي وانا كنت خير لهل اسأل الله ان يعجل بلقائي بها لكن لا اعلم هل مازالت تتذكرني وتحبني أم لا هذا لا اعلمه الآن فالمشاعر مع مرور الوقت تتغير مع بعض الأشخاص أسأل الله الخير لي ولها ولكم جميعا
*"وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين"*🌻 - سُبحان الله💙 . - الحمدلله 💙 . - لا إله إلا الله💙 . - اللهُ أكبر 💙. - سُبحان الله و بحمدهِ💙 . - سُبحان الله العظيم💙 . - استغفر الله و أتوبُ إليهِ💙 . - لا حول و لا قوة إلا بالله💙. - اللهُم صل على نبينا محمد 💙. - لا اله الا انتَ سبحانك💙 اني كنت من الظالمينَ💙. - حسبي الله لا اله الا هو عليه💙 توكلت وهو رب العرش العظيم💙 . -اللهم ارزقني من حيث لااحتسب💙 . -اللهم ثبت قلبي على دينك💙. - يارب رضاك والجنه💙 . -اللهم احسن خاتمتي💙 . -اللهم اجرني من عذاب النار💙 . - اللهم قني عذابك يوم تبعث عبادك💙 . - اللهم أحينا على رضاك وأمتنا على رضاك💙 . -اللهم صل وسلم على نبينا محمد 💙.
والله أحببتها منذ سنة وتركتها عندما علمت انه كل دا حرام ولا يجوز و أسأل الله أن يجمعني بها في الحلال الطيب ❤وهو ولي ذلك والقادر عليه
لقد طبقت كلامك وتركته لله حتى يجمعني به في الحلال...يارب اجمع كل المتحابين في الحلال
إن شاءالله رجعلك
يارب 🥺
طمنى عملت ايه اتجوزتو
يارب
بشري تزوجتو
انا لما شفت التعاليق حمدت ربنا اننا ما ارتبطش قبل كده 😂
و الله مش استخفافا بالتعليقات انا مقدر جدا حبكم لبعض
بس شعور جميل بردو اني انت تبقى سايب نفسك لربنا و مطمن اني ربنا هيكرمك في الاخر و هيرضيييك جدا
حسيت اني راحة البال و البعد عن التفكير الكتير احلى من اي شيء ممكن اعيشه في قصة حب
ربنا يزوج الشباب بزوجات صالحات و يزوج البنات بازواج صالحين و يجعلنا من اهل الجنة ان شاء الله
هههههه اه والله ربنا يرزقنا العفاف
بارك الله فيك و في امثالك و هدانا الله لما فيه رضاه و عافانا من ما يسخطه
نشوف بعد كم سنة هل لن يطرق الحب بابك شئت ام ابيت. الحب فتنة حتى لو لم تطلبه لابد ما يحدث يوما
صحيح السناجل بيناموا اهاااا احمد ربنا
اللهم امين يا رب
والله قاعدت معاها سبع سنين بسبب اني فاكر اني حاجزها ودلوقتي كل واحد راح لحاله وكنت بتقطع...
فعلا افضل حل تسيبها علي الله ونصيبك هايجيلك
فعلا واللي من نصيبك هايصيبك
@@محمدالجمل-ت1و دي حقيقة
لا تكرهوا شىء وهو خير لكم ربنا يكرمك ويعوضك بما فيه خير
اه والله اسال مجرب ولا تسالش طبيب
خمس سنين وكانت قريبتي وقبل منتخطب ب3 شهور ومحصلش نصيب
لا تعصى الله من أجل من تحب فقلب من أحببت بيد من عصيت
بنحب بعض اكتر من ٧ سنين والحمدلله الدنيا متيسرة ادعولي هروح اقرا الفاتحه الاسبوع الجاي دعواتكم لياا ولكم المثل ان شاءالله ❤🤲
ماشاء الله الله يتمم لكم ع خير ويرضيكم ببعض ويجعل بينكم مودة ورحمة
@@ziezim8552 سلام عليك ي استاذي انا بعد قرايت الفاتحه الدنيا انقلبت خالص اتغيرت خاالص انا قعدت من الشغل وهي حصلها حادثه والاجهزة بتاعت البيت باظت رغم ان اصلا أهلنا عارفين من زمان وكله عارف اني هتجوزها احنا قرايب اصلا يوم قىايه الفاتحه معملناش حاجه كانت عاديه زي اي زياره ومن يومها والله ي عم الشيخ متهنينا كل م نحل مشكله تتطلع مشكله اكبر وعدينا وخلاص الدنيا زي الفل جه يوم قالت ل امها تكلمني وتقولي هي مش عايزاك عمتي هتجنن ازاي بعد الحب ده كله وابوها عارف هي بتحبني قد اي وهما كلهم بيحبوني كدا وكلهم اتصدموا انها مش عايزاني وال مجنني اكتر انها كانت مسره ع الخطوبه ودلوقتي تقولي مبقتش بخش اتجاهك باي حاجه حتي الكلام العادي مش بتتكلمه وكل محد يسألها اة يكلمها ف الموضوع تعيط عياط هستيري وتدخل اوضتها وتقفل عليا واحنا كلنا هتجنن من ال حصل ومش عارف اعمل ايه واهلينا شاكين ان يمون معمولها حاجه ارجوك ساعدني
@@emadmostafa477 لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
@@emadmostafa477 لا حول ولا قوة إلا بالله
@@emadmostafa477.
أنا اخترت صفاتها ولم أكن أعرفها من قبل
ثم خطبتها
ثم أعجبت بها
ثم تزوجتها
ثم أحببتها 🥰
ثم أسأل الله أن يجمعني بها وذريتنا في جنته بغير سابقة عذاب
اجمل زواج الله يجمعكم مع بعض في الجنة
هذا هو الزواج الصحيح الذي أمر به الدين، اللي بيسموه دلوقتي زواج الصالونات
الفكره انه المفروض محدش يعلق نفسه بحد سواء ولد او بنت لانك متعرفش الخير فين ممكن الشخص ده فعلا كويس واخلاق و محترم و دماغه زيك بس برضه مع كل ده ممكن مفيهوش خير بمعنى ممكن مع كل ذلك يحصل مشاكل لاى سبب وتسيبوا بعض و انتوا متاكدين انكوا ناس كويسين ... لذلك فكره انه الواحد يعلق نفسه بحد او يتمناه هو بالذات او حتى يدعى بيه لازم تبقى مشروطه باستخاره ربنا ويارب لو فيه خير اجعله من نصيبى .. الكلام ده للولد عشان ميزعلش انه مش قادر يتقدملها دلوقت وخايف ربنا قادر يبعتلك الاحسن مليون مره والمناسب ليك اكتر و الكلام ده للبنت برضه عشان متستناش شخص بعينه يتقدملها و تعد تدعى بيه وخلاص و تاخر نفسها ... و سبحان الله ساعات الواحد بيشوف ناس للوهله الاولى الله محترمين اوى ويارب ارزقنى حد كده و تعدى الايام بعدها و ربنا يكشفلك انه فعلا مش مناسب ليك فدايما ندعى انه ربنا يرزقنا الخير بس وسيب ربنا اللى يختارلك لان هو الاعلم بالاصلح والانسب ليك
ليس الجميع يقدر ع هذا
كلام راقي بارك الله فيكي
فعلا والله جداااا جدااا وعن تجربه
ادعي ربنا يرزق ويوفقك للاخير ليك وبس كدة
ومتفكرش كتير لان انت الى هتتبعب وضيع جهد ووقت في الافكار دي +دة غير وسوسة الشيطان انك تمشي في طريق الشيطان وانها ممكن فجاه وانت معلك نفسك بيها تلاقيها اتخطبت او اتجوزت فتضايق وممكن بدل متصبر وتحسب ولعلة خير ليك عشان تتحرر من القفص الي حاتط نفسك جواه تبدء تفكر في اشياء سيئة وقد تضر نفسك وقد تعصي الله لا قدر الله .
+انه واقعيا في ناس بيجي بعد كدة تشك فيهم انهم ازاي كدة وانة مش محرمات وحتي ممكن يتجوز وبعدها يبقي عايز يطلقها لانها مش محترمة وكانت بتمشي مع اولاد (الي هما هو نفسة)+يقلك اش ضمني مفيش غيري وهكذا
فى نهاية دة طريق مليان محرمات ماذا يتوقع ان يجلب؟؟؟تخيل تموت قبلها هل تموت صابر محتسب او عاصي مذنب؟؟
في النهاية لا ننسي ان الاخرة خير وابقي
سيبك منها ومن كل البنات حط هدفك علي الحور العين وخلي اهدافك علية كدة وان شاء الله ربنا يوفكنا ويرزقنا زوجات صالحات يرافقونا في الدنيا والجنة ان شاء الله ويكونو عونا لنا ونكون غونا لبعضنا في الطريق الي الجنة ان شاء الله
اللهم ارزق شباب المسلمين
أزواج صالحين وارزقهم العفاف .
والتقى والغنى
آمين
يارب
الهم ايمن
@@-alaahamed5232 ينفع أتواصل مع حضرتك ضروري بعد اذنك
اللهم لا تعلق قلوبنا بما ليس لنا
يارب
كلام طيب لكن الصحيح ان تتركها ولا تعدها بالزواج لأنك لا تعلم الغيب فقد لا تكون من نصيبك
مال لها قلبي ، احببتها لكن تركت حبها لربي . يارب يا جامع الناس ليوم لا ريب فيه . ان كان فيها خير لي في ديني و دنياي فاجمعنا بحلالك . فكذلك قلت ياربي هو عليك هين .
والله عندى رغبة شديدة إنة أدخل أكلمها لكن كل ما بحس بضعف تجاه إنى أكلمها بفتكر هذا الفيديو وأقول اختار الحلال وزيادة البركة أفضل من الحرام مع عدم البركة
ادعولى تكون من نصيبى
جزاك الله خيرا يا شيخنا وبارك فى عمرك وعلمك
ذهب أبو العاص إلى النبي صلى الله عليه وسلم قبل البعثة
وقال له: أريد أن أتزوج ابنتك الكبرى زينب.
( أدب )
فقال له النبي: لا أفعل حتى أستأذنها.
( شرع )
دخل النبي ﷺ على زينب: ابن خالتكِ جاءني
وذكر اسمكِ فهل ترضينه زوجاً لكِ؟
فاحمر وجهها وابتسمت.
( حياء )
تزوجت زينب أبا العاص بن الربيع لكي تبدأ قصة
حب قوية وأنجبت منه علي وأمامة.
( سعادة )
ثم بدأت مشكلة كبيرة حيث بعث النبي نبياً وكان أبو العاص
مسافراً وحين عاد وجد زوجته قد أسلمت.
( عقيدة )
فقالت له: عندي لك خبر عظيم فقام وتركها.
( احترام )
فاندهشت زينب وتبعته وهي تقول: لقد بُعث أبي نبياً
وأنا أسلمت فقال: هل أخبرتيني أولاً ؟
قالت له: ما كنت لأُكذب أبي وما كان أبي بكاذب إنه
الصادق الأمين ولست وحدي لقد أسلمت
أمي وأسلم إخوتي
وأسلم ابن عمي علي بن أبي طالب وأسلم ابن عمك
عثمان بن عفان وأسلم صديقك أبو بكر الصديق
فقال: أما أنا لا أحب أن يقولوا خذل قومه وكفر بآبائه
إرضاء لزوجته وما أباك بمتهم
فهلا عذرتِ وقدرتِ ؟
( حوار بناء )
فقالت: ومن يعذر إن لم أعذر أنا ؟ ولكن أنا زوجتك
أعينك على الحق حتى تقدر عليه.
( فهم واحتواء )
ووفت بكلمتها له 20 عام.
( صبر لله )
ظل أبو العاص على كفره ثم جاءت الهجرة، فذهبت زينب
إلى النبي ﷺ وقالت: يا رسول الله أتأذن لي
أنْ أبقى مع زوجي؟
( حب )
فأذن لها ﷺ ( رحمة )
وظلت بمكة إلى أنْ حدثت غزوة بدر وقرّر أبو العاص
أن يخرج للحرب في صفوف جيش قريش
زوجها يحارب أباها فكانت زينب تبكي وتقول: اللهم
إنّي أخشى من يوم تشرق فيه شمسك
فييتم اولادي أو أفقد أبي.
( حيرة ورجاء )
ويخرج أبو العاص بن الربيع ويشارك في غزوة بدر
وتنتهي المعركة فيقع أسيراً وتذهب
أخباره إلى مكة
فتسأل زينب: ماذا فعل أبي؟ فيقال لها: انتصر المسلمون
فتسجد شكراً لله
ثم تسأل: وماذا فعل زوجي؟ فيقال لها :
أسره محمد فقالت: أُرسل في فداء زوجي. ( عقل )
ولم يكن لديها شيئ ثمين تفتدي به زوجها فخلعت عقد
أمها الذي كانت تُزيِن به صدرها
وأرسلت العقد مع شقيق أبي العاص بن الربيع
إلى رسول الله ﷺ
وكان النبي جالساً يتلقى الفدية ويطلق الأسرى
وحين رأى عقد السيدة خديجة سأل: هذا فداء من؟
قالوا: هذا فداء أبي العاص بن الربيع فبكى النبي
وقال: هذا عقد خديجة. ( وفاء )
ثم نهض وقال: أيها الناس
إن هذا الرجل ما ذممناه صهراً فهلا فككتم أسره؟ ( عدل )
وهلا قبلتم أن تردوا إلى زينب عقدها ؟
( تواضع القائد )
فقالوا: نعم يا رسول الله.
( أدب الجنود )
فأعطاه النبي العقد ثم قال له: قل لزينب
لا تفرطي في عقد خديجة ( ثقة في أخلاقه مع أنه كافر )
ثم قال له: يا أبا العاص هل لك أن أساررك؟
ثم تنحى به جانباً وقال له:
يا أبا العاص إن الله أمرني أنْ أفرِق بين مسلمة وكافر
فهلا رددت إلي ابنتي؟ فقال: نعم.
( رجولة )
وخرجت زينب تستقبل أبا العاص على أبواب مكة
فقال لها حين رآها: إني راحل فقالت: إلى أين؟
قال: لست أنا الذي سيرحل ولكن أنت سترحلين
إلى أبيك. ( وفاء بالوعد )
فقالت: لماذا؟ قال: للتفريق بيني وبينك
فارجعي إلى أبيك
فقالت: فهل لك أن ترافقني وتسلم؟
فقال: لا
فأخذت ولدها وابنتها وذهبت إلى المدينة. ( طاعة )
وبدأ الخُطاب يتقدمون لخطبتها على مدى 6 أعوام
وكانت ترفض على أمل أن يعود إليها زوجها.
( وفاء )
وبعد 6 أعوام كان أبو العاص قد خرج بقافلة من مكة إلى
الشام وأثناء سيره قابل مجموعة من الصحابة
فأسروا منه قافلته
فسأل على بيت زينب وطرق بابها قبيل آذان الفجر. ( ثقة )
فسألته حين رأته: أجئت مسلماً؟ ( رجاء )
قال: بل جئت هارباً فقالت: فهل لك إلى أن تُسلم؟
( إلحاح وتعهد )
فقال: لا
قالت: لا تخف مرحباً بابن الخالة
مرحباً بأبي علي وأمامة.
( فضل وعدل )
وبعد أن أمّ النبي المسلمين في صلاة الفجر إذا بصوت
يأتي من آخر المسجد: قد أجرت
أبا العاص بن الربيع.
( شجاعة )
فقال النبي:
هل سمعتم ما سمعت؟ قالوا: نعم يا رسول الله
قالت زينب: يا رسول الله إن أبا العاص إن بعد فهو
ابن الخالة وإن قرب فهو أبو الاولاد
وقد أجرته يا رسول الله
فوقف النبي صلى الله عليه وسلم وقال: يا أيها الناس
إن هذا الرجل ما ذممته صهرا وإن هذا الرجل
حدثني فصدقني ووعدني فوفى لي
فإن قبلتم أن تردوا إليه ماله وأن تتركوه يعود فهذا أحب
إلي وإن أبيتم فالأمر إليكم والحق لكم
ولا ألومكم عليه. ( شورى )
فقال الناس: بل نعطيه ماله يا رسول الله.
( أدب الجنود )
فقال النبي: قد أجرنا من أجرتِ يا زينب ثم ذهب إليها
عند بيتها وقال لها: يا زينب أكرمي مثواه فإنه
ابن خالتك وإنه أبو العيال
ولكن لا يقربنك فإنه لا يحل لك.
( رحمة وشريعة )
فقالت: نعم يا رسول الله.
( طاعة )
فدخلت وقالت لأبي العاص بن الربيع: يا أبا العاص
أهان عليك فراقنا؟
هل لك إلى أن تسلم وتبقى معنا ؟
( حب ورجاء )
قال: لا
وأخذ ماله وعاد إلى مكة
وعند وصوله إلى مكة وقف وقال: أيها الناس
هذه أموالكم هل بقى لكم شيء؟
( أمانة )
فقالوا: جزيت خيراً وفيت أحسن الوفاء. ( فطرة )
قال: فإني أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدًا رسول الله
( هداية من الله ونعمة )
ثم دخل المدينة فجراً وتوجه إلى النبي وقال: يا رسول الله
أجرتني بالأمس واليوم جئت أقولها صادقاً
أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله.
( دفع بالتي هى أحسن )
ثم قال أبو العاص بن الربيع: يا رسول الله هل تأذن لي
أن أرجع زينب ؟ ( عشرة وحب )
فأخذه النبي وقال: تعال معي ووقف عند بيت زينب
وطرق الباب وقال: يا زينب
إنّ ابن خالتك جاء لي اليوم يستأذنني
أن ترجعي له فهل تقبلين؟
( أب و راعي )
فأحمرّ وجهها وابتسمت.
( رضى دائم )
بعد سنة من هذه الواقعة ماتت زينب..
فبكاها إبو العاص بكاء شديداً حتى رأى الناس رسول الله
يمسح عليه ويهون عليه فيقول له أبا العاص: والله
يا رسول الله ما عدت أطيق الدنيا بغير زينب.
( رفيقة العمر )
ومات بعد سنة من موت زينب.
( أرواح مجندة ).
من أجمل القصص 🌼🌼.
إذا أتممت القراءة صل على الحبيب "صلى الله عليه وسلم 💖".
عليه افضل الصلاة والسلام خير الانام
عليه افضل الصلاة والسلام
❤
ف يمكن نسخ القصة
عليه الصلاة والسلام
عليه أفضل الصلاة والسلام
والله كلامه صدمني وفوقني وخوفني في نفس الوقت.
لعل القارئ يصلي علي النبي محمد فيزيدني درجة ويزداد درجات ♥ ♥ ♥
اللهم صل وسلم على نبينا محمد
والله أنا يا هندسه دائماً بدعي ربنا إنهاا تكون من نصيبي ودائما في صلااتي بطلبهاا من ربنا سبحانه وتعالى. أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يرزقهالي بالحلال وأن يجمعنا دائما علي الخير ويردناا اليه مردا جميلا ا.اللهم آمين يارب العالمين ❤️🤲❤️🤲🌟🌟
ايه اللي حصل؟
عايز أناقش معاكم بهدووووء قضية مهمة جدا بتشغل كل شاب و بنت عايزين يتجوزوا ..
و هي إن الشاب بيحب بنت أو العكس, و اتعرفوا علي بعض و بقي بينهم علاقة و تليفونات و يمكن خروجات!
لكن هم محترمين و بيعملوا كدة بس علشان بيحبوا بعض :) و فعلا نيتهم الجواز :) و هو مش بتاع بنات و كدة و هي مش بتاعت ولاد :)
بس هم فاكرين إن العلاقة دي لازم تستمر لغاية الجواز و في نفس الوقت ضميرهم مأنبهم لأنهم عارفين إن ده حرام :(
إيه الحل ؟!
ركز معايا الله يكرمك ^_^
1- طبعا حنفترض إن الاتنين محترمين لأن لو حد فيهم مش ملتزم يبقي العلاقة دي " ملهاش لازمة " لأنها حتي لو زينها الشيطان في البدايه حتقلب بنكد بعد الجواز, هيبتدي الشاب يعلق علي لبس البنت و طريقة كلامها مع أصحابه و مشيتها و ردها عليه ..و ...و .. و
والعكس منها برضه , و كل اللي عجبك فيها قبل الجواز هو اللي حتكرهه فيها بعد الجواز .. فملوش لازمة !
2- اتفقنا إن الاتنين محترمين
حيبقي عندنا حالتين :
الأولي : إن الشاب قادريخطب البنت و جاهز , إذن الحل : توكل علي الله و اخطبها و التزم بالضوابط الشرعية في الخطوبة و اصبر و بكرة حتشبع منها :)
الثانية : الشاب مش قادر يتقدم دلوقتي و ده الغالب , و هو مرتبط بيها علشان يحجزها و خايف لو سابها تتجوز حد تاني , طيب تعال للنقطة 3
3- صاحبنا اللي مش قادر يتقدم دلوقتي .. عندك حالتين :
الأولي : البنت دي عند ربنا مش مكتوبة ليك في القدر , إذن ملهوش لازمة العلاقة دي و لو فضلت عارفها 100 سنة مش حتتجوزها برضه , يبقي استمرار العلاقة مزيد من لآلام عند الفراق :( !
التانية : البنت دي مكتوبة ليك عند ربنا .. حلو ؟ تعال بقي للنقطة 4 :D
4- و هي أخطر نقطة لأنها مبنية علي إيمانك بالقدر و بالنصيب :)
لو البنت دي مكتوبة ليك عند ربنا إنها مراتك حيبقي عند حالتين :
معلش اصبر معايا تعبتك !
الأولي : إنك حتوصل للقدر ده بطريقة محرمة و هي إنك حتفضل في العلاقة الحرام دي لغاية ما تخطبوا و تتجوزا .. تمام ؟
الثانية : إنك حتوصل للقدر ده بطريقة حلال و هي إنك حتتفق معاها إن العلاقة دي لازم تنتهي و توعدها إنك أول ما تكون مستعد حتتقدم ليها , و ممكن تمهد للموضوع ده مع والدها أو أخوها أو بشكل ما , و الناس حتحترمك جدا , و صدقني لو مكتوبة ليك مهما حصل .. حتروح حتلاقيها .. و حتتجوزها ...
لو كانت اتجوزت .. يبقي ارجع للنقطة 3 و متندمش علي حاجة , كونك قطعت معاها مش هو ده السبب الوحيد إنها اتجوزت غيرك , ده قدر لابد أن يقع .
5- سؤال مهم للشاب .. مش أنا لازم آخد بالأسباب علشان اتجوزها ؟
جميل! ايه هي الأسباب حبيبي ؟
الأسباب هي اللي ربنا أذن فيها , ينفع واحد يسرق علشان يعمل عمرة و يقول أخدت بالأسباب ؟
نفس الكلام .. العلاقة الحرام مش من باب الأخذ بالأسباب , بل إنهاء العلاقة هو ده الأخذ بالأسباب , و ممكن زي ما قلنا لو قدرت تربط كلام مع أهلها مع وعد بالمجئ قريبا عند القدرة .
6- طيب ايه الفرق إني وصلت للجوازة دي بالحلال أو بالحرام ؟! النتيجة واحدة ؟!!
طبعا فرق كبير ^_^ !
لو بالحلال يبقي أنت وصلت بدون سيئات + جبال حسنات لصبرك عن المعصية + ربنا حيبارك في الجوازة و في أولادك بعد ذلك و حيجعل الخير في الجوازة ديه .
أما الحرام معناها إنك اتجوزت برضه لكن معاك جبال سيئات + حرمان من حسنات + ربنا مش حيبارك في الجوازة دي و ممكن تقلب بنكد أو طلاق أو ربنا لا يجعل فيها خير ليك أو لا يكون هناك بركة في أولادك .
اقرأ الحديث ده الله يكرمك :
" إن روح القدس نفث في روعي أن نفسا لن تموت حتى تستكمل أجلها وتستوعب رزقها ، فأجملوا في الطلب ، ولا يحملن أحدكم استبطاء الرزق أن يطلبه بمعصية الله ، فإن الله تعالى لا ينال ما عنده إلا بطاعته "
إذن الحديث يعلمنا أن نأخذ بالأسباب الحلال للوصول للقدر لأن الأسباب الحرام و إن أوصلت لنفس النتيجة لكن حرمتك ما عند الله من التوفيق و البركة .
7- أتمنى أن أكون أقنعتكم بأن العلاقة دي مالهاش فايدة , نفس الكلام ده للبنات طبعا , بعتذر عن الإطالة ... ربنا يجوزكم من تحبون و يجعل فيه الخير
أحسنت
ربنا يحفظك من كل شر
عندك حق في كل كلمه وكل البنات محتاجه الكلام دااا فعلا اهم حاجه رضي ربنا عشان ربنا يراضيك وقلب المخلوق فايد الخالق
جزاك الله كل خير
والله العظيم انك افرحتني الله يفرحك 🥺😭😭😭😭❤️❤️❤️❤️
ارحت لي قلبي جزاك الله كل خير
😮😵اخوي كيف كتبت كل هاذة
والله ياشيخ احببتها من اعماق قلبي كما لم احب غيرها..ولي القدرة المادية الكاملة على الزواج ورفضت بداعي الدراسة...حاولت مرارا نسيانها لكن يبقى الأمر صعب...فادعو الله ان ينسيني اياها..ويرزقني خيرا منها ...
آمين
يارب تكون نسيتها ورزقق الله أفضل منها🤝🤝💞💞
ربنا يعوضك صبرك خير
الله اعوضك خيرا منها
انتظرها تخلص دراسة
بحب بنت من 4 سنين انا حاليا ف 3ث ودايما بطلبها من ربنا ....... انا عمري ما اعترفتلها بحبي ...... ادعولي ربنا يكتبهالي ✨
بتحب وأنت في إعدادي 😂 سيبك من الكلام ده وشوف مذاكرتك واحرص على ما ينفعك ربنا يوفقك 🤲
@@alghaffary4017يسطا الحب لو عدي سنتين يبقي هوا فعلا بيحبها
يصحبي فل جامعه اخر سنه فيها قولها بحبك او ف اول الجامعه لو تحب
بس افتكر لازم تقرب من ربنا و تحسن نفسك و نظافتك عشان يعديك العيب
وتحاول تكلمها فل فتره دي كتير عن اي حاجه
( انتي ايه اللي مضايقك / ايه المفضل ليكي وغيره)
تقربلها بهدوء عشان ترتاح معاك فل كلام وتعرف شخصيتك اكتر كانكم مخطوبين
وسعتها اسئلها لو بتحبك او لا يما تكون جاهز نفسيا
ولو اه يبقي جهز نفسك انك تخش البيت من بابو انت و اهلك وتطلب ايدها
ولو لا يبقي ربنا يعوض عليك بل احسن
الله اجمعكم فالحلال
انت في عقلك ترضها على اختك رجل غريب يكلمه ويضحك معها بدال ما تامر بالمعروف تامر بالمنكر اتقي الله وحذف تعليقك قبل ما يكون شاهد عليك يوم القيامه@@SAFA7_BG
الاجمل انك تحب اللى بتتجوزها و تحبك و هذا معين على شدائد الحياة
انا بحب بنت من اكتر من سنتين و نفسي اتجوزها ادعولي اني اتجوزها و تكون من نصيبي
ربنا يرزقنا و يفرحنا جميعا
شو صار معك طمنا
نا بحب وحده قوي من أولى كلية لحد رابعة ونا ف ترم تاني من سنة رابعة وصلتلها وكلمتها ٥ شهور وسبنا بعض ع نتجمع ف حلال هيا كانت كل مرة نفسنا نبعد ديما كانت تقولي نا كدة بحافظ ع حبنا ونا اصر نفضل لحد مسمعت فديو بس بعد ما هيا صممت نبعد ع حلال ونا تعبت شوية بس فديو ده هداني ياريت تدعولي ربنا يسامحني ويجمعنا ف حلال 🥺
يارب
الله يجمعكم بالحلال يارب💔😔
شو صار معكم؟
..
اي اي اللي حصل؟
ما عند الله من التوفيق والبركة لا ينال إلا بطاعته
ما عند الله من بركة لا ينال إلا بطاعته..❤
ما عند الله لن ينال الا بطاعته♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️👌
كلامك في غاية الروعة أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقني بالزوجة الصالحة عاجلا غير ءاجلا وكل من قال آمين
اللهم امين يارب العالمين
اللهم لا تعلق قلوبنا الا بك وارزقنا حبك
اللهم عفه
كلامك يا شيخ قالو ليا بلحرف قالي اوعدك انو راح اول ما اجي اخطب انت اول بنت ادق بابها لانو لازم نختارو طريق مستقيم ونتوبو الى الله لانو كلام حرام مع بعض وانا احبه لدرجة يعلم بيها الا الله سبحانو تعالى كلامو انو مافي اي تواصل بيننا حتى يجي يخطبني ادعولي انو يكون من نصيبي .
عازفة على أوتار الصمت أنشاء الله يجي يخطبك بأسرع وقت ممكن ويكون من نصيبك ويجمعكم بالحلال
سؤال أختي في الله ؟
ليه حاطة صورة لا ترضي الله سبحانه وتعالي ؟
ليه أنتي مش محجبة والله أمرك بالحجاب حفاظا عليكي من الذئاب البشرية وصيانة لعفتك وطهارتك وأنتي كأنك تقولي ليس الان يا الله فأمرك ليس أغلي عندي من هوي نفسي ؟
لماذا يا أختي ؟
لماذا تخالفيه أمره سبحانه وتعالي وهو الذي أمرك في كتابه العزيز ( وليضربن بخمورهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن ) إلي أخر الأية
الحجاب اصطفاء من ربنا ليكي
لو مكنش بيحبك مكنش أمرك بالحجاب حفاظا عليكي من أي أذي ممكن يصيبك
اعلمي أن قيمتك في طاعته سبحانه وتعالي لذلك كان من دعاءه صل الله عليه وسلم ( إنه لا يذل من واليت ولا يعز من عاديت )
ربنا بيحبك فاستعففي أمام نظره سبحانه وتعالي حتي يرضي عنكي ويغنيكي من فضله وهذا وعده لكي ولكل أحد يحترم نظره سبحانه وتعالي ( وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتي يغنيهم الله من فضله )
إذا قررتي إرضاء الله وارتداء الحجاب فاقري كتاب رسالة الشيخ ابن عثيمين في الحجاب . ادعوا الله أن يصطفيك لأداء عبادة أعرض عنها أكثر الخلق .
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعانكم الله
حرام نشر صور النساء
😍
الهم اجعله من نصيبك و الهم بارك في هذا الزواج الهم امين يا رب العالمين ❤️❤️
بحب قريبي وبعدنا وتوبنا بس كان ف نار جوايا كلام حضرتك هداني جدا
ادعولي ربنا يجمعني بيه ويصبرني لوقتها ويعفيني عن الحرام🥺
اللهم يا جامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع بيني و بين ضالتي في الحلال💕💕💕
جزاك الله خيرا
حلوه طريقة المهندس ده .عالمي و الله
بارك الله فيكم .. جمال الطريقه دي إنها تنفع لإقناع حتى غير الملتزمين
مع إن هموت واسمع صوتو واكلمو بس حاولت اراعي ربنا فيه بجد خوفا م كل ده ، فضلا إدعولي لو خير ليا وانا خير ليه يجعلو م نصيبي يارب، بحبو ولله أكتر م روحي ،وقلبي ديما عايش ف خوف أن ميجيش اليوم ده ، ادعولي ربنا ميكسر بخاطري ولا بقلبي ولا بعشمي فيه ويستجيب مني
يارب اجعلو م نصيبي لو خير ليا ولو مش خير شيلو م قلبي وتفكيري وراضي قلبي وقلبو بالخير
، ادعووووولي أمانة 💕
يا الله على طريقتك يا شيخ عظيم سهل ممتنع يدخل العقل بكل سهولة وليونة بارك الله فيك❤
ما عند الله لا يُنال إلا بطاعته.
كل علاقة بدايتها لا ترضي الله نهايتها لن ترضيك
من لما شفتها وحبها ونبت في قلبي بحبها كل قوم اكتر من قبله
عمري مشفت وشها شفتها بنقاب وقلبي متعلق بيها اوي
بصلي قيام الليل علشان ربنا يكتبها من نصيبي
عمري مكلمتها ولا قلتلها حاجه
ادعولي يا جماعه
الله اجمعكم فالحلال
السلام عليكم الله يجعلها خيراً لك اولاً ويجعلها من نصيبك
الله اجمعكم فالحلال يارب العالمين 🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
ان شاء الله اتكون اتزوجتها
{يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً} ❤️
باش مهندس علاء 💙 انا بحب بنت زميلتي في الكليه وانا وهي في كليه طب وهي في سني ومحتاج تدعولي لو كانت خيراً لي ربنا ييسرلي واتزوجها لاني بجد بحب شطارتها وصلاحها وادبها وكل حاجه فيها وإن لم تكن خير فاصرفني عنها واصرفها عني واكتب لنا جميعا الخير حيث كان 💙🌃
ربنا يرزقكك بيها يارب ف الحلال
+عملت اي
@@Tasneem-n3p
اديني منتظر الله المستعان
دعواتك 🤲🤲
@@Abdulrahman_02 عليك بقيام. الليل
وان كانت خيرا لك ف دينك ودنياك. يجعلها من نصيبك اللهم امين
@@Tasneem-n3p
اللهم امين يارب العالمين جزاكم الله خيراً 🌼🌼
@@Abdulrahman_02 تم سنتين بشر
كلّ الأَعمالِ بينَ الردِّ والقبُولِ إلا الصلَاة على رسولِ اللهِ ﷺ
دائمًا مقبُولة🌱🌸
دعواتكم لاخواتى رانيا واسماء ربنا يكرمهم الازواج الصالحين وياخدوا بايدهم الى الجنه ...هما منتقبات دعواتكم لهم بان ربنا يكرمهم بالصالحين الى يتقوا ربنا فيهم يااارب اللهم يسر 👐👐😔👐👐
ربنا يرزقهم الازواج الصالحين واياي
لا إله إلا الله !
ربنا يرزقنا ويقدر لنا الخير حيث كان ويرضينا بيه.
ويرزقنا حسن العبودية.
اعمل الي الشيخ قاله بس متوعدهاش بحاجه انت متعرفش هتتحقق ولا
فا قول كلام الشيخ ان لو لينا نصيب هنتجمع في الحلال
لكن اوعي تخليها تفضل مستنيه وعلي امل عشان تقدر تعيش حياتها وانت الذنب مياكلش فيك لحد ما تموت
طريقتك رائعة في توصيل المعلومة
جزاك الله خيرا
الحقيقة يا شيخ علاء انت كنت موفق جدا فى شرح الموضوع دا جزاك الله خيرا 🌷
اللهم صل على محمد وآل محمد وأصحاب محمد واهل بيته الطيبين الطاهرين واللهم أجعل الآخرة هى همنا واجعل الجنة دارنا
و الله اول حب اعشقها و تعشقني يارب لا تبعدها علي لكن اكتبهلي في حلالك
اللهم انا نسألك الهدي والتقي والعفاف فأعنا علي ما حللت وابعدنا عن ماحرمت
أنا أحب فتاة ودائما أدعو أن تكون من نصيبي لم أعترف بحبي لها أدعولي ربنا يكتبها لي و لكم بالمثل إن شاء الله
يارب
يارب يارب 😔❤
عملت اى دلوقتى ؟
الله اجمعكم فالحلال
تزوجتو ؟
ادعي لي احبابي بان اتجوز بمن احب..
صدق الإمام الشافعي رحمه الله :
(و ما الدهر إلا هكذا فإصطبر له
رزية مال أو فراق حبيب) 💜😢
أشد و أعظم مصيبة أصبت بها في حياتي كلها هي عدم زواجي بالإنسانة التي احببتها و هذة المصيبة أثرت في حياتي و شخصيتي كثيرا جدا ، و لا أقول إلا كما قال يعقوب عليه السلام : {إنما أشكي بثي و حزني إلى الله و أعلم من الله ما لا تعلمون}
عوضك الله خيرآ أخي، كلماتك تقطر دما 💔
فرج الله همك وعوضك بسعادة تفرحك
يعني الخلاصة لو في بنت بالنسبة لك تصلح زوجة لاتفكر فيها أبدا لأنك ستضيع عمرك بالذنوب الكثيرة والعيمة فالحل عندما يُيَسر حالك أذهب لتطلبها وأن كانت لسه ماتزوجت ووافقت بك فهي لك وأن لم توافق فهي ليست من نصيبك وكدا تكون ماضيعت عمرك بالتفكير في الحرام وغيره وفتحت مداخل للشيطان اللعين ........وفي السماء رزقكم وماتوعدون
بتحب (انسانة كويسة - انسانة مش كويسة> ماينفعش تتجوزها)
الانسانة الكويسة> (عندك المقدرة انك تروح تخطبها> فروح اخطبها - معندكش المقدرة ال تخليك تقدر تروح تخطبها > >)
(مكتوبالك عند ربنا > هتاخدها اطمن - مش مكتوبالك عند ربنا > انسى)
مكتوبالك عند ربنا > هتاخدها (هتوصل ليها ‘‘بالحلال ‘‘ - او بالحرام)
او بالحرام ازاي؟!
@@سوماالعاشقهسوماالعاشقه لو رديت اعرف انك موجود علشان ما اشرحش وتكون مش موجود
الحمد لله يارب تزوجتها 🤲🏼❤
كلام طيب 💞نفس قصتي إنفصلنا للحلال إنشاء الله نكون لبعض يارب😢
ima loca امين
kADIRI Houda مشاء الله ربنا يسعدكو يارب ويرزقكو الذريه الصالحه
ان شاء الله هكذا تكتب
و نفس قصتي أيضا لكن للأسف النهاية ليست سعيدة ... انفصلنا و هية اتجوزت واحد تاني و انا اتجوزت واحدة تانية ، رغم أننا لسه بنحب بعض لغاية دلوقتي
يارب وانا كمان يارب اكون ليه ف الحلال
يا ربي اجمعني بمن أحب في الحلال واجعله خيرا لي و يسر لجميع بنات المسلمين للزواج بالازواج الصالحين و ارزقهم البركة و التوفيق ان شاء الله
ادعولي اتجوزها وتبقى من نصيبي بالله عليكوا وربنا يكتبلي فيها الخير ويجعلها من نصيبي ويجمعني بيها فالحلال عاجلا غير اجلا وتبقى حلالي ومتكونش لحد غيري وربنا يجعلنا خيرا لبعضنا البعض في ديننا ودنيانا واخرتنا وعاقبة أمرنا ويجعلنا من نصيب بعض ويجعلني الأفضل لها ويجعلها الأفضل لي ويجعلنا أزواجا صالحين لبعضنا البعض ويسعدنا ولا يشقينا ويرزقنا الذرية الصالحة ويقدرلي الخير فيها ويقدرلها الخير فيا ويصلحني لها ويصلحها لي ويجعل حبنا حلالا دوما وليس يوما يااااااارب
اللهم القى محبتي الحلال في قلبها يااااااارب ربي يسعدكوا ويحقق امانيكوا ويهدي قلبكوا للإيمان لا تنسوني من دعائكم جزاكم الله كل خير يارب العالمين يارب قدرني لها وقدرها لي يارب العالمين ادعولي محتاج الدعاء جدا
عليك بالاستغفار و الصلاه على النبي وقول لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم و ربي لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين و لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ويأتي بها الله أن الله لطيف خبير كل ذكر الف مرة واقرى سورة البقرة كاملة ويس يوميا وتصدق وادعى وصلى قيام الليل وادعى وربنا يجعلك الخير فيها ويجمعكوا في حلاله ويرزقكوا بالذريه الصالحه عاجلا غير اجلا اللهم امين يارب العالمين
إن شاء الله تكونو تزوجتو مرت 3 سنين
تزوجتو؟
أفضل شيء انك لا تعترف لها يحبك خليه حب عذري وسيبها على الله
فيديو جميل ومقنع💖.. ربنا يستر بناتنا وشبابنا.. ويرزق كل منهما بالازواج والزوجات الصالحين😍
عندك حق في كل حاجه بس الدعاء يغير القدر
الله يسعدك ويثبتك على طاعه الله يارب ويكرمك ويبارك فيك يا شيخنا الفاضل
ادعولي يجدعان أنا بحب واحده بحبها اوي اربع سنين اطلبها من ربنا وهيا مخطوبه نفسي ربنا يجعلها من نصيبي عشان انا متعذب 🥺😢💔
بص ادام هي اتخطبت خلاص متفكرش فيها اسمع مني ولو هي ڪانت من نصيبك ربنا كاتبلك الخير ومقدرلك الاحسن لو مش مڪتوبالك بس ادام اتخطبت خلاص انسي بقي.
أعوذ بالله حرام عليك يا أخي حرام عليك لا يحق لك تحب واحده مخطوبة ودعاىك لو استجيب فهو من ناحية تاني خراب لها ولخطيبها ولو لم تنتهي الآن هتتجوز وأنت هتكمل في الدعاء والتمني ده وهي متجوزه يبقى والعياذ بالله أشد حرمة ربنا يغفر لنا ولك 🤲
اتق الله واصبر وابتعد
والله صدق💙
اصبروا ربنا يكتب لكم من الخير كله عاجله و آجله ما ظهر منه و ما بطن ما علمتم منه و ما لم تعلموا
ادعولي اتزوجها وتكون من نصيبي دعوة الغريب مستجابه
اتجوزتها؟
@@hanaaelgihary3247
😂
ربنا يكتبهالك زوجة صالحة..
بس دعوة غريب دة ملهوش دليل
لا. اتفق في نقطة الوعد بالزواج، قلوبنا ما انكسرت الا من الوعود
جزاك الله خير يا شيخ ياريت كل الشباب والبنات يعملو نفس الطريق يلا شرحته
اللهم بارك كلامك صواب واقنعني الله يهدينا يارب
فيديو قيم و ممتع جداا بارك الله فيكم جميعا
جمعنا الله مع الاحبة في الحلال في الدنيا و الآخرة
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.....
اللهم يارب إنا ضلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا و ترحمنا لنكون من الخاسرين وإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت وأنت الغفور الرحيم
كلام منطقي .حفظك الله استاذنا.اسالكم الدعاء .
سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات اللهم صل و سلم و بارك على نبينا محمد
علشان خطر سيدنا النبي ادعولي
بحبها وبتحبني والله حب شريف
ربنا يجمعني معها بالحلال ادعولي ارجوكم
لعل القارئ يصلى على النبى عليه الصلاة والسلام فيزيدنى درجة و يزداد درجات....
اللهم صلي على محمد عليه افضل الصلاه والسلام يا حبيبي يا رسول الله صلى الله عليه وسلم تسليما كثيرا
🏵️🏵️
قل : سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
فإنهما حبيبتان للرحمن .
اللهم زوجني بالتي احبها ويجمعنا في القريب العاجل وفي حلال
اللهم اجبر خاطري جبرًا أنت وليّه..فإنه لايعجزك شيئً في الأرض ولا في السماء ، ربي أشرح صدري وأرح قلبي وأزح من قلبي كل خوف يسكنني وكل ضعف يكسرني وكل أمر يبكيني ، ولا تفجعني في مستقبلي ولا في نفسي ولا في باقيّ أهلي ولا تُعسر أمري وأفتح لي أبوابي المغلقه .
ادع لي الصبر و الرزق في الحلال من فضلكم . .صعب وليس بالسهل. .. ربي إن لما أنزلت اليا من خير فقير
للاسف يا شيخ كلامك صح علشان كده كتييير من الشباب بيحبو قبل الخطوب وكده الحب ده محرم وبيكملو ويتجوز بس للاسف الجيل بيتطلع فاسد ربنا يغفر لنا ولكم
جزاكم الله خيرا
اللهم اكفني بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عمن سواك 🤲🫀
كلمنا عن المذاكرة والقدر في التوفيق
فعلا ياشيخ كلامك صح انا صليت استخاره واعلمي الله برؤيا انها لي ولكني سعيت اني اتواصل معاها كنت كل مره اسعي اتكلم معاها افشل افشل فضلت كتير احاول و افشل كانت بتصدني
لحد ما زهقت وبعدت ليا سنتين وكل فتره اسمع ان فلان أتقدم لها بس مفيش نصيب وانا يعني بقيت ع خطوه واحده واتقدم لها لاني سابقا كنت لا أملك شئ ل أتقدم لها باختصار اللي كتبلك الشئ مكلف يحافظ لك عليه اسال الله ان يغفر لي ما فعلت ويجعلها زوجه صالحه لي وهي نصيحه ل الشباب صلوا استخاره واتركوا ربنا اللي حيحافظ لك عليك
عن ابن عمر رضي الله عنهما قال :
إن كُنا لَنَعُدُّ لِرسولِ اللهِ ﷺ فِي المَجلسِ الواحِدِ مائةَ مَرةٍ :
((رَبِّ اغْفِرْ لِي وَتُبْ عَلَيَّ إنَّكَ أنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ))
رواه أبو داود.🌻
تقريبا ده أجمد فيديو ف الموضوع ده ع السوشيال
ربنا يتولانا
اللهم إغنني بحلالك عن حرامك
انا بحس بأحراج وانا واقف قدام ربنا وبدعي اني اتجوزها لدرجة اني فضلت فترة بدعي واقول يارب حققلي اهدافي اللي هي منهم
وبلمناسبة البنت محترمة جدا وفي وقت لما غلطت وحاولت اكلمها هي كلمتني بأحترام وعفت عني مع انها كانت تقدر تقول لأهلي وانا عارف ان اللي هيحصلي مش خير ابدا ومع اللي عملتو دا احترمتها اكتر واعجبت بيها اكتر فا بدعي ربنا يجمعني انا وهي في حلاله وتبقا النهاية سعيدة لأني بجد نفسي اقعد معاها واحكيلها انا عملت ايه عشان اوصلها وعافرت ازاي واني حاولت قد ما اقدر اغير من حياتي عشانها🤍
والله حاسك بتحكى قصتى والله ما فى حرف ناقص ولا زايد يارب تكون من نصيبك
@@salam_abdenaser ولكم بلمثل بأذن الله🤍
ادعي ربنا يرزق ويوفقك للاخير ليك وبس كدة
ومتفكرش كتير لان انت الى هتتبعب وضيع جهد ووقت في الافكار دي +دة غير وسوسة الشيطان انك تمشي في طريق الشيطان وانها ممكن فجاه وانت معلك نفسك بيها تلاقيها اتخطبت او اتجوزت فتضايق وممكن بدل متصبر وتحسب ولعلة خير ليك عشان تتحرر من القفص الي حاتط نفسك جواه تبدء تفكر في اشياء سيئة وقد تضر نفسك وقد تعصي الله لا قدر الله .
+انه واقعيا في ناس بيجي بعد كدة تشك فيهم انهم ازاي كدة وانة مش محرمات وحتي ممكن يتجوز وبعدها يبقي عايز يطلقها لانها مش محترمة وكانت بتمشي مع اولاد (الي هما هو نفسة)+يقلك اش ضمني مفيش غيري وهكذا
فى نهاية دة طريق مليان محرمات ماذا يتوقع ان يجلب؟؟؟تخيل تموت قبلها هل تموت صابر محتسب او عاصي مذنب؟؟
في النهاية لا ننسي ان الاخرة خير وابقي
سيبك منها ومن كل البنات حط هدفك علي الحور العين وخلي اهدافك علية كدة وان شاء الله ربنا يوفكنا ويرزقنا زوجات صالحات يرافقونا في الدنيا والجنة ان شاء الله ويكونو عونا لنا ونكون غونا لبعضنا في الطريق الي الجنة ان شاء الله
والله اني احببتها واتمناها زوجه لي بالحلال فالدنيا والاخره وتركتها لرضى ربي ادعولي ادعولي الله يجزااااكم خير انها تكون من نصيبي 💔💔🤍
تزوجتو؟
جزاك الله كل خير لتوضيح الامر للشباب بمنتهي السهوله والسلاسه
ربنا يرفع قدرك
يااااارب أجعلها من نصيبي وحلالي ياالله
بصراحة لو سمعت الكلام من ٧ سنين كنت قلت كلام فاضي كيف الله جمعني فيها وحرام اكيد ل خير بس هلق أقتنعت أنو فعلا العلاقة الحرم أخرتها كسرت قلب وخذلان فعلا الحب الوحيد لله لي مابخون ولابيكسر ولا بيتخلى عنك الحب كله لله الحمدلله لما أتعرفت على الله ورحمته حبيته كتير وتعلق قلبي بمحبته وحده وأرتاح قلبي من كسرت القلب والخذلان وتعلمت الحلال باقي بس لازمه صبر والحرام حلو بس أخرته كسرت قلب ووجع للروح وندم وخذلان وخيانة ، كن مع الله يكن الله معك❤
بارك الله فيك يا شيخ .. بس بلاش قصة الاسهم دى علشان بيفصل الخشوع و الانتباه للدرس ..
ادعولي ياجماعه أن بحب واحده بقالي اربع سنين وربنا يجعلنا من نصيب بعض
ربنا يبارك في حضرتك يا مهندس علاء انا فعلا عملت كدا من حوالي 3 اشهر
ادعولي بالصبر
ماشاء الله 😍😍😍 عاااش بجد بالتوفيق ليكم يارب .... هل لسه علي العهد ولا رجعتو تتكلمو تاني؟
لا مرجعتش ومش ناوي
لو رجعت يبقي ساعتها ان شاء الله ابقي دخلت البيت من بابوا😊
عملت اى دلوقتى ؟؟؟
@@yasminsalama9837
ياااه 3 سنين الايام بتعدي سريع😅
الحمد لله لم أتكلم معها منذ ذلك الوقت ولا أعلم عنها أي شئ بتاتا شعور صعب بس كلوا يهون لأجل رضا الله ولأجل المحافظة عليها وعلي عفافها ربنا يرزقها كل خير ويكرمها من أوسع أبوابه ساعة ما كتبت كلامي كنت في اولي كلية وحاليا انا علي باب التخرج واني اخلص تعليم ويعلم الله أني أشعر كأن حبي لها لم ينقص مقدار واحد في الميه او بمعني أصح تعلقي بها وبإذن الله ان كانت خيرا لي وانا كنت خير لهل اسأل الله ان يعجل بلقائي بها لكن لا اعلم هل مازالت تتذكرني وتحبني أم لا هذا لا اعلمه الآن فالمشاعر مع مرور الوقت تتغير مع بعض الأشخاص أسأل الله الخير لي ولها ولكم جميعا
@@mohamedalhady1199 تقريبا عشان قررت انك متكلمهاش الحب عاش ... غير لما تتكلم وتحس ان مفيش امل فسعتها بيختلف وبيتغير
كلامك دواء قتلني الياس والان ارتحت الله اريح قلبك تركني لكن ان كتب فهو لي والا انصرف شكرا استاذ
*"وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين"*🌻
- سُبحان الله💙 .
- الحمدلله 💙 .
- لا إله إلا الله💙 .
- اللهُ أكبر 💙.
- سُبحان الله و بحمدهِ💙 .
- سُبحان الله العظيم💙 .
- استغفر الله و أتوبُ إليهِ💙 .
- لا حول و لا قوة إلا بالله💙.
- اللهُم صل على نبينا محمد 💙.
- لا اله الا انتَ سبحانك💙
اني كنت من الظالمينَ💙.
- حسبي الله لا اله الا هو عليه💙
توكلت وهو رب العرش العظيم💙 .
-اللهم ارزقني من حيث لااحتسب💙 .
-اللهم ثبت قلبي على دينك💙.
- يارب رضاك والجنه💙 .
-اللهم احسن خاتمتي💙 .
-اللهم اجرني من عذاب النار💙 .
- اللهم قني عذابك يوم تبعث عبادك💙 .
- اللهم أحينا على رضاك وأمتنا على رضاك💙 .
-اللهم صل وسلم على نبينا محمد 💙.
ما شاء الله ياشيخ بارك الله فيك وزادك علما ونفع بك ♥️♥️
من أجمل الفيديوهات اللي سمعتها فعلا كلامك جميل جدا جدا جزاك الله كل خير يااارب
شيخ كلامك صواب بصح الوقت لي رانا فيه مش كيما قبل درك مرأة تخرج دور تشوف لازم تحكي معاها كل دقيقة ويا ربي