La Signora Devia e' una cantatrice umile e regale, che esprime una misura classica frutto della tradizione italiana. Altre hanno e hanno avuto voci più fascinose, senz'altro, ma, come ha gia' detto qualcuno in un commento, la sua infonde pace. Chi la trova noiosa gallina o fa inutili paragoni, be', non stia a guardare i suoi video. Brava, Maestra e grazie di cuore
Nessuna cantante (renata tebaldi esclusa) ha tutte "note belle" nella propria estensione vocale, non la callas, non la caballe, né tantomeno la sutherland (gruberova nn ha proprio una voce migliore oltre a sparire completamente nel confronto vocale con Mariella). Le note di mariella che vanno dal mezzoforte al sovracuto oltre che tecnicamente perfette "suonano" anche in maniera sublime, di una purezza ed incisività immacolate che nessuna riesce a cui nessuna si riesce sd avvicinare.
For me, Devia is the best soprano singer still in business. Her effortless artistry contrasts, for instance, with the effortful conducting of the man alongside. The 'apparent' ease with which this artist delivers so directly (almost matter-of-fact), so purely, so three-dimensionally (linguistically, virtually no non-Italian has that third dimension, sufficiently) is the same 'apparent' ease that a Michelangeli and a Gulli brings, respectively, to the piano and the violin - masterly, inspirational and eternal. A hundred years from now, they will be admired. Devia represents Italian singing at its very best and, at its very best, Italian music-making is unmatchable: for me, the greatest art is that which seems so natural, as if a brilliant, self-assured child could do it and then, ten minutes later, go about kicking a football. When the Italians, at their best, make music in this way, it is as if they see music with 'occhi puliti', and no conservatoire however good can teach that quality.
Mariella Devia is one of those rare supreme singers whose technique is secure and perfect with the result that all her sinigng glows with musical perfection and glowing beautiful tone. Her career is distinguished by its great achievements and notable for its lack of hype and superficial stardom, a feature of many opera singers today. She is therefore a rarity and a singer to be watched and followed closely. This kind of singer does not come round very often. Raouf Zaidan
Wow, what a beautiful performance of this aria! I don't know why some people have the madness to critic her. She is awesome here!! What more you want my God?? Devia's tecnique is impeccable, it's her best gift! Her only "defect" is maybe her low register (a little poor), but that is obvious in her kind of voice. BRAVISSIMA DEVIA!!!!! Thanks for this extraordinary video.
Hay algo que haga mal esta mujer??????????????????? Es increíble siempre perfecta, afinada, haciendo TODO lo esperable de la partitiura y más. La vou un cristal!!!
Tecnicamente eccellente. Nessuna anche tra le più famose interpreti di quest'aria, fa sentire insieme questa dizione, la differenza tra colorature legata della prima strofa e staccata della seconda, tra la voce piena e la ripresa in "eco lontano", il nitore perfetto dei trilli, in una quadratura ritmica perfetta. Il fraseggio però manca di luce di follia, il calore di questa innamorata è tutto affidato al caldo brunito del timbro, ma è l'affetto della moglie, non dell'innamorata lasciva che si getta tra le braccia del bellissimo e sconosciuto straniero (che in realtà in modo ambiguo e intrigante è una donna) appena sbarcato su un'isola incantata e stregata dal desiderio di eterna giovinezza e bellezza. Questa sensazione è confermata dalla rinuncia a salire al mi bem. nella volatina finale ma anche da un accompagnamento orchestrale troppo regolare, un po' lento e con poca fantasia. Comunque una grandissima Mariella, vocalmente eccellente, ma che altrove sa rendere un senso tragico del personaggio di tutt'altra caratura.
Cherubello, non hai fatto i conti con Joan Sutherland, che a vita si mettera' sotto i piedi esecuzioni ed esecutrici come queste. Echi lontani, nitori,colorature legate, trilli...tu hai ascoltato male, hai sbagliato artista. Una esecuzione priva di charme, di vita, ingessata, triste...banale. Neppure la cadenzina sul Mib avrebbe fatto scintillare l'iceberg. Anche l'abito e' da boutique rionale. Ho ascoltato la Joan un paio di volte dal vivo in quest'aria...non c'e' storia purtroppo.
@@Mandolino82 ahahahah ora i deviani non solo hanno manie di persecuzione (e parlano di farsi curare... Tu guarda l'ironia) e si difendono con insulti ma ricorrono anche a minacce e intimidazioni, parlando per giunta al pluralia maiestatis? Chissà perché non sono sorpreso.😌 La tua arroganza è pari quasi alla tua convinzione di aver detto qualcosa di intelligente. Per tua (s)fortuna io ho altro da fare nella vita, a differenza tua, evidentemente, visto che sembri passare tutto il tempo su internet, per conoscere fiumi di pagine, utenti, fake, ecc... Ma nel frattempo screenshotIAMO la tua uscita, che non si sa mai.... Se dovesse reiterarsi... 😉
Una voce stupenda, fuori di questo mondo. Prima ho messo un comento stupido sopra lei che lo faceva meglio Dessay, tutte e due lo cantano benissimo, ovviamente Devvia ha una voce piu oscura e grande. Meravigliosa.
Joan Sutherland had a great allure to her, People enjoyed seeing her perform regardless of her diction or acting ability. Her voice was enough to capture the audience and give them somthing to remember. Maria Devia is a very good singer, but her voice is not Joan Sutherland. Again music is not just singing with diction but its a diversified language in itself. Sutherland made the rep come alive regardless of her diction, This made her great and thats why both wealthy and common people love her.
Wonderful voice and talent! Glorious singing! But don't we all have our favourites? For me Joan Sutherland is superlative -- she has a warmer, rounder sound. But I should say that the artistry shown by both (agility of voice) is comparable.
Wonderfull, lovely sound...Not the voluptuous, virtuosic, brilliance of Sutherland in her Handelian prime, but a worthy competitor never the less...Brava Diva Devia.
Ms Devia has a very light high soprano voice but her technique is more than spotless, her high notes never harsh but always caressing the ear. her sense of style, the cleanliness of her rendering, everything makes a great professional out of her
Iosonmedea and viafilodrammatic, I need to ake this question to you, If you were to have sutherland and Devia to perform near you in the prime voice, performing the same rep,at the same time, which would you go to see and why. Most people I ask said Joan Sutherland. Again Diction is not everything when it comes to singing, but it is how well you are ablt to capture the audience. If you have great diction and the audience is sleep, then you are singing to yourself and the walls.
Sometimes I feel she's slowing down the orchestra and in some parts it's opposite. Neverthless, her voice is heavenly soft and her technique brilliant. I can't resist to compare her to Joan Stherland.
@madziua90 no no è molto buono,non ti preoccupare. be' che dire?trovo la Devia notevolmente superiore alla Dessay tecnicamente parlando- Natalie non mi piace per niente in questo repertorio, e non la trovo così eccelsa in genere, ma è questione di gusti. Per quanto riguarda questa aria la signora Devia forse non dà il massimo, ma tra dire che in genere fa miracoli e dire che qui è noiosa ci passa un oceano... esistono anche le vie di mezzo. E ce ne fossero di noiose come lei di questi tempi :)
ne ho sentiti talmente tanti orrendi che perfino questo mi risulta non male , quindi non so se effetivamente sia così l'unica che ha saputo rendere giustizia al Maestro Handel nell' Alcina è la cara SUtherland
@@Dadacomero, come hai interpretato bene anche il mio pensiero e aggiungo "chi di gallina nasce convien che razzoli". Le aquile reali sono aquile reali. Cordialissimi saluti.
@@Dadacomero ...mi permetta di farle notare che una cantante non è una romanza....ma una carriera!!... quando Tullio Serafin la aiutò a levarsi la h...che metteva davanti alle a....e a non intubare da mezzosoprano come faceva con Lucia...a Venezia la Sutherland cantò un' Alcina scintillante ...e si capiva tutto il testo...poi non so cosa le sia successo cominciò a usare un italiano improbabile. Potrà essere perdonato da orecchie anglosassoni..ma oggi la Sills...la Horne la Verret ..la Cabajelle, ma la stessa Janet Backer erano regine di dizione e fraseggio... la Sutherland levata la terza superiore e i sovracuti in tasca.... Nel fraseggio che è importantissimo per l'azione e il pathos melodrammatico lasciava a desiderare... e in un'analisi storica del bel canto le verrà rimproverato Sempre .La mia osservazione non ne fa una cantante Comune...ma con dei limiti che lei sottolinea a torto in Chi canta la partitura come è scritta...senza trucchi e inganni per ovviare alla mancanza di studio o per nascondere pecche se la memoria la tradisce...A Roma in una recita di Lucrezia Borgia ebbe difficoltà che rischiarono di rovinare uno spettacolo peraltro molto bello. A Bologna una Ricciarelli ancora in forma...la surclassava......La signora Devia in Italia ha portato in auge le tre Regine donizettiane...e Lucrezia Borgia...come forse in Teatro non sono mai state fatte; avendo i consigli della Genger che con una voce piccola faceva miracoli e riusciva a fare i recitativi come un'attrice avendo avuto come consigliera la Callas..... la Devia... a quasi sessant'anni; ha cantato una Norma autorevole...e credibilissima. Mi stia bene ...le opere non sono dei fans Scalmanati...ma dei musicisti e degli interpreti senza i quali ...le partiture rimarrebbero mute....non me ne voglia...ma certe frasi non si possono leggere e se ne è capace...argomenti...ho già il colapasta in testa.... un caro saluto...
I understand what you are saying and I respect what you are saying,But its not about just having a big voice. Joan Sutherland voice is pure as silk and big. She can do things that Devia could only wish of. Although I hearing what you are saying but I have recently asked people and they prefered sutherland over Devia . Just to listen to sutherland voice alone, makes it better even if there was no rep. From my understanding, Devia tryed to mimic sutherland's voice while adding Callas diction.
Un'interpretazione apparentemtemete meno veloce,brillante e squillante di altre, ma in realta' carica di variazioni tecniche che rendono il brano non ripetitivo e musicalmente piu' interessante delle altre interpretazioni; oltre ad avere una dizione perfetta, non trovabile nelle cantanti straniere che mangiano le parole . La tonalita' scura della voce aggiunge potere ad un testo, che rappresenta un'amante matura e sicura di se stessa. Tali brani, vivono vita a se stante e non devono necessariamente essere interpretati a seconda di schemi operatici fissi (Io dedico questo capolavoro amoroso, al mio scomparso marito, con tanta nostalgia)
brava, ed avrebbe potuto fare "il circo" di colorature e variazioni che fa la pur grandissima luciana serra, con la puntature sovracuta d'ordinanza, o il finale di dubbio gusto da sborona vaccara (conb il rispetto per i vaccari) che fa la sutherland
while i agree with you that she is talented i agree with dgviktor, i have seen her live at the MET and honestly sometimes she looks like she is having a seizure. voice is spectacular so i dont mind and she most of the time can maek it work, like in her lucia but not all the time
mi sono permesso di intervenire argomentando verso chi chiama la signora Devia...una gallina...e siccome quello che voi ascoltate registrato per tanti anni l'ho vissuto nei teatri...trovo inaccettabili certe ...definizioni...
you are such a Die hard fan of Devia, Again I not trying to discredit her so you dont need to bash me. Im just stating the fact that they are better. They are far more famous than she is. As far as the voice, Devia has an excellent voice its just does not have the appeal to most audiences of opera. Im certain that she would get great crouds of people around her but not the crouds that the others would get. for example. Eva Turner is still asscociated with turandot.
being the professional you are? of what exactly? mado robin in a league of her own? for what exactly? scooping sovracuti out of style? Baroque is not Devia's area of expertise but she is one of the most prominent Bel Canto singers in history. a true coloratura with stunning technique, control and diction (unlike Sutherland!) Being a professional as you claim to be, you shouldn't even compare a wagnerian soprano, a lyric, a dramatic coloratura etc. PARVENU that's what you are.
Ella es una extraordinaria soprano bel cantista pero tiene ciertas dificultades en la coloratura. No es muy ágil en esa parte. Pero en el drama en cambio no hay quién la iguale.
Mariella Devia nunca ha tenido ninguna dificultad para colorear y hay muchos ejemplos aquí en youtube. El tiempo de la coloratura (si no lo sabes) es lento porque ES EL CONDUCTOR EL QUE DA ESTE TIEMPO !!!! Cantar en este tempo lento es mucho más difícil y, a pesar de esto, esta interpretación es perfecta. Ps: Si Devia hubiera tenido dificultades para colorear, ¿podría haber hecho esto alguna vez? th-cam.com/video/yJF6b9UbhQ0/w-d-xo.html
N. Dessay = she behaves on stage as if she had a permanent seizure + she makes grimaces and other exaggerated facial expressions = simply awful. Devia = sings pleasantly this interpretation is pure delight. Baroque operas should be sung with proper dignity and humility not like today: as fast as you can + theres a tendency to make certain pieces sound like hardrock songs(bartoli and co)
Esecuzione perfetta ma che non concede nulla al pubblico. Nella cadenza finale mi aspettavo che sviluppasse ulteriormente quella già sublime della Sutherland....peccato.
Polisch... Kocham tę Arię... ale... wbrew pozorom NIE JEST TAKA ŁATWA DO W Y K O N A N I A! TO TYLKO NIELICZNI MOGĄ SOBIE POZWOLIĆ NA JEJ ZAŚPIEWANIE! Sygnuję Andrzej Celmer Zajączkowski 9 04 2024
devia is better , by far, than Rona. The Rona's voice need more open pharynx, chiaroscuro and squillo. Rona's technique is more a pop lyric adaptation of "traditional technique"
Viafilodrammatici, I respect your opinion but maybe you need to educate yourself more becuase If you knew how to listen. You would know that Joan Sutherland is a great singer and is from the Golden Age. Montseratt Caballe said that her voice is like Heaven. Luciano Pavorroti said that her voice is like it the voice of the century. Joan Sutherland is a Dame and is also known as "La Stupenda".
I never said that Devia cound not sand, but Leontyne Price, Joan Sutherland, Birgit Nilsson, Maria Callas, Renate Tebaldi, Mado Robin, Eva Tuner and Kirsten Flagstag were all in anouther league above Devia, I did tno say this bit for centuries people have raved about there voices and Devia was only in the shadows of them. Again I belive that you need to lean more becuase evidently im not talking about just Baroque music but just a better voice period regardless of tessatura or role.
Ma capisce quello che canta? Non comprendo come si possa eseguire un brando del genere con tanta indifferenza. Dallo sguardo passa ogni tanto un certo generico languore, ma dalla voce non passa niente.
La Signora Devia e' una cantatrice umile e regale, che esprime una misura classica frutto della tradizione italiana. Altre hanno e hanno avuto voci più fascinose, senz'altro, ma, come ha gia' detto qualcuno in un commento, la sua infonde pace. Chi la trova noiosa gallina o fa inutili paragoni, be', non stia a guardare i suoi video. Brava, Maestra e grazie di cuore
Nessuna cantante (renata tebaldi esclusa) ha tutte "note belle" nella propria estensione vocale, non la callas, non la caballe, né tantomeno la sutherland (gruberova nn ha proprio una voce migliore oltre a sparire completamente nel confronto vocale con Mariella).
Le note di mariella che vanno dal mezzoforte al sovracuto oltre che tecnicamente perfette "suonano" anche in maniera sublime, di una purezza ed incisività immacolate che nessuna riesce a cui nessuna si riesce sd avvicinare.
Devia divina. Umile, semplice e perfetta.
For me, Devia is the best soprano singer still in business. Her effortless artistry contrasts, for instance, with the effortful conducting of the man alongside. The 'apparent' ease with which this artist delivers so directly (almost matter-of-fact), so purely, so three-dimensionally (linguistically, virtually no non-Italian has that third dimension, sufficiently) is the same 'apparent' ease that a Michelangeli and a Gulli brings, respectively, to the piano and the violin - masterly, inspirational and eternal. A hundred years from now, they will be admired. Devia represents Italian singing at its very best and, at its very best, Italian music-making is unmatchable: for me, the greatest art is that which seems so natural, as if a brilliant, self-assured child could do it and then, ten minutes later, go about kicking a football. When the Italians, at their best, make music in this way, it is as if they see music with 'occhi puliti', and no conservatoire however good can teach that quality.
Mariella Devia is one of those rare supreme singers whose technique is secure and perfect with the result that all her sinigng glows with musical perfection and glowing beautiful tone. Her career is distinguished by its great achievements and notable for its lack of hype and superficial stardom, a feature of many opera singers today. She is therefore a rarity and a singer to be watched and followed closely. This kind of singer does not come round very often. Raouf Zaidan
Raouf I totally agree with you!
This lady is amazing. Her stunning voice is perfect.
So beautifully phrased. Nothing is overdone... just magnificent singing...
Wow! Brava Mariella, Gorgeous Mariella!
Signori miei, questo si chiama STILE!!!!!
One of my favorite arias, sung magnificently!
Wow, what a beautiful performance of this aria! I don't know why some people have the madness to critic her. She is awesome here!! What more you want my God?? Devia's tecnique is impeccable, it's her best gift! Her only "defect" is maybe her low register (a little poor), but that is obvious in her kind of voice. BRAVISSIMA DEVIA!!!!! Thanks for this extraordinary video.
Devia = Perfection :)
One of the best renditions of this aria I have heard. Brava!
You are so right! Devia is tantalizing also now at 60+, all due to her talent, dedication and sheer professionalism...:)
Otra de las grandes, quizas la mejor italiana que ha tenido los ultimos 40 años!!!!!
Maravillosa voz!!!!!
Favorite rendition of this aria belongs to Mrs. Devia! Enjoyed every damn second of this music !!!!
Brava! Brava! One of my favorite Sops.
Et oui Bravissima ... une belle technique... Merci AV
Una soprano de voz clara nitida.De gran técnica.
Memorable
Just perfect!
Super articulation.😊
¡Qué voz maravillosa!
Fantastic Mariella !!
The clarity of her voice make this reading unique.
Hay algo que haga mal esta mujer??????????????????? Es increíble siempre perfecta, afinada, haciendo TODO lo esperable de la partitiura y más. La vou un cristal!!!
Богиня!!!
Sempre fantastica Mariella Devia !!!!!!
Simply amazing. BIG LIKE
Semplicemenet magnifica
Tecnicamente eccellente. Nessuna anche tra le più famose interpreti di quest'aria, fa sentire insieme questa dizione, la differenza tra colorature legata della prima strofa e staccata della seconda, tra la voce piena e la ripresa in "eco lontano", il nitore perfetto dei trilli, in una quadratura ritmica perfetta. Il fraseggio però manca di luce di follia, il calore di questa innamorata è tutto affidato al caldo brunito del timbro, ma è l'affetto della moglie, non dell'innamorata lasciva che si getta tra le braccia del bellissimo e sconosciuto straniero (che in realtà in modo ambiguo e intrigante è una donna) appena sbarcato su un'isola incantata e stregata dal desiderio di eterna giovinezza e bellezza. Questa sensazione è confermata dalla rinuncia a salire al mi bem. nella volatina finale ma anche da un accompagnamento orchestrale troppo regolare, un po' lento e con poca fantasia. Comunque una grandissima Mariella, vocalmente eccellente, ma che altrove sa rendere un senso tragico del personaggio di tutt'altra caratura.
Cherubello, non hai fatto i conti con Joan Sutherland, che a vita si mettera' sotto i piedi esecuzioni ed esecutrici come queste. Echi lontani, nitori,colorature legate, trilli...tu hai ascoltato male, hai sbagliato artista. Una esecuzione priva di charme, di vita, ingessata, triste...banale. Neppure la cadenzina sul Mib avrebbe fatto scintillare l'iceberg. Anche l'abito e' da boutique rionale. Ho ascoltato la Joan un paio di volte dal vivo in quest'aria...non c'e' storia purtroppo.
@@fabriziomariagarzi5534 mi fai SORRIDERE, puoi benissimo tenerti la ciancicona australiana, con la dizione da corrida .....
@@Mandolino82 in questo caso mi pare il contrario e con delicatezza ricambio.
@@Mandolino82 ci teniamo volentieri l'australiana, così come fa il resto del mondo, teatri compresi . Nel paesello tenetevi pure la Devia
@@Mandolino82 ahahahah ora i deviani non solo hanno manie di persecuzione (e parlano di farsi curare... Tu guarda l'ironia) e si difendono con insulti ma ricorrono anche a minacce e intimidazioni, parlando per giunta al pluralia maiestatis? Chissà perché non sono sorpreso.😌
La tua arroganza è pari quasi alla tua convinzione di aver detto qualcosa di intelligente.
Per tua (s)fortuna io ho altro da fare nella vita, a differenza tua, evidentemente, visto che sembri passare tutto il tempo su internet, per conoscere fiumi di pagine, utenti, fake, ecc... Ma nel frattempo screenshotIAMO la tua uscita, che non si sa mai.... Se dovesse reiterarsi... 😉
Una voce stupenda, fuori di questo mondo. Prima ho messo un comento stupido sopra lei che lo faceva meglio Dessay, tutte e due lo cantano benissimo, ovviamente Devvia ha una voce piu oscura e grande. Meravigliosa.
She's wonderful always perfect!
Magnifica !
I agree and I add-more than perfect.
Gorgeous!
che meraviglia
A écouter à genoux !
Joan Sutherland had a great allure to her, People enjoyed seeing her perform regardless of her diction or acting ability. Her voice was enough to capture the audience and give them somthing to remember. Maria Devia is a very good singer, but her voice is not Joan Sutherland. Again music is not just singing with diction but its a diversified language in itself. Sutherland made the rep come alive regardless of her diction, This made her great and thats why both wealthy and common people love her.
Bravo...
They are called Les musiciens du Louvre, I'll check it again
Wonderful voice and talent! Glorious singing! But don't we all have our favourites? For me Joan Sutherland is superlative -- she has a warmer, rounder sound. But I should say that the artistry shown by both (agility of voice) is comparable.
in paris in La Sorbonne near the 'Grand amphitéatre' the place of my studies wow!
Beautiful! Her phrasing is really espressive... grande Devia!! does anybody know what musical ensemble this is?
She, a Canadian Soprano named Donna Brown, and Inessa Galante are my favorites performers of this aria. Gold standard.
❤❤❤
Wonderfull, lovely sound...Not the voluptuous, virtuosic, brilliance of Sutherland in her Handelian prime, but a worthy competitor never the less...Brava Diva Devia.
Superba! Mieux que tout le monde!! AV
La Stupenda Sutherland sang more than beautifully this marvelous aria in her first recital (DECCA) but the orchestra was really impossible.
her trills are gorgeous and refreshingly "obvious" as trills and not an exaggerated vibrato :)
Excellent recording!
For comparison, see Adriana Kucerova and the Bratislava Chamber Orchestra in this aria!
Mitica.
Fabulous.
Niente fuochi d'artificio alla Sutherland, ma il rigore stilistico e' al massimo..per non parlare della dizione..incantevole❤
💖💐💖
Grande Mirella
Ms Devia has a very light high soprano voice but her technique is more than spotless, her high notes never harsh but always caressing the ear.
her sense of style, the cleanliness of her rendering, everything makes a great professional out of her
Iosonmedea and viafilodrammatic, I need to ake this question to you, If you were to have sutherland and Devia to perform near you in the prime voice, performing the same rep,at the same time, which would you go to see and why. Most people I ask said Joan Sutherland. Again Diction is not everything when it comes to singing, but it is how well you are ablt to capture the audience. If you have great diction and the audience is sleep, then you are singing to yourself and the walls.
Goddess ❤🙇♀️
Sometimes I feel she's slowing down the orchestra and in some parts it's opposite. Neverthless, her voice is heavenly soft and her technique brilliant. I can't resist to compare her to Joan Stherland.
@madziua90 no no è molto buono,non ti preoccupare. be' che dire?trovo la Devia notevolmente superiore alla Dessay tecnicamente parlando- Natalie non mi piace per niente in questo repertorio, e non la trovo così eccelsa in genere, ma è questione di gusti. Per quanto riguarda questa aria la signora Devia forse non dà il massimo, ma tra dire che in genere fa miracoli e dire che qui è noiosa ci passa un oceano... esistono anche le vie di mezzo. E ce ne fossero di noiose come lei di questi tempi :)
ne ho sentiti talmente tanti orrendi che perfino questo mi risulta non male , quindi non so se effetivamente sia così
l'unica che ha saputo rendere giustizia al Maestro Handel nell' Alcina è la cara SUtherland
+Dadacomero
si certo come no....
la devia si comprende cosa canta, quell'altra mai.
+Mandolino82 La devia era/è una gallina.
La Stupenda era un'AQUILA REALE
@@Dadacomero, come hai interpretato bene anche il mio pensiero e aggiungo "chi di gallina nasce convien che razzoli". Le aquile reali sono aquile reali. Cordialissimi saluti.
@@Dadacomero ...mi permetta di farle notare che una cantante non è una romanza....ma una carriera!!... quando Tullio Serafin la aiutò a levarsi la h...che metteva davanti alle a....e a non intubare da mezzosoprano come faceva con Lucia...a Venezia la Sutherland cantò un' Alcina scintillante ...e si capiva tutto il testo...poi non so cosa le sia successo cominciò a usare un italiano improbabile. Potrà essere perdonato da orecchie anglosassoni..ma oggi la Sills...la Horne la Verret ..la Cabajelle, ma la stessa Janet Backer erano regine di dizione e fraseggio... la Sutherland levata la terza superiore e i sovracuti in tasca.... Nel fraseggio che è importantissimo per l'azione e il pathos melodrammatico lasciava a desiderare... e in un'analisi storica del bel canto le verrà rimproverato Sempre .La mia osservazione non ne fa una cantante Comune...ma con dei limiti che lei sottolinea a torto in Chi canta la partitura come è scritta...senza trucchi e inganni per ovviare alla mancanza di studio o per nascondere pecche se la memoria la tradisce...A Roma in una recita di Lucrezia Borgia ebbe difficoltà che rischiarono di rovinare uno spettacolo peraltro molto bello. A Bologna una Ricciarelli ancora in forma...la surclassava......La signora Devia in Italia ha portato in auge le tre Regine donizettiane...e Lucrezia Borgia...come forse in Teatro non sono mai state fatte; avendo i consigli della Genger che con una voce piccola faceva miracoli e riusciva a fare i recitativi come un'attrice avendo avuto come consigliera la Callas..... la Devia... a quasi sessant'anni; ha cantato una Norma autorevole...e credibilissima. Mi stia bene ...le opere non sono dei fans Scalmanati...ma dei musicisti e degli interpreti senza i quali ...le partiture rimarrebbero mute....non me ne voglia...ma certe frasi non si possono leggere e se ne è capace...argomenti...ho già il colapasta in testa.... un caro saluto...
SuaMariellesta : conducted by Marc Minkovski with les Musiciens du Louvre.
1:06, Celletti, p. 102
@madziua90 oddio scusami ma non ho capito cos'hai scritto :(
Minkowski était encore maigre, mais déjà bondissant.
Brava Mariella, sei unica !
I understand what you are saying and I respect what you are saying,But its not about just having a big voice. Joan Sutherland voice is pure as silk and big. She can do things that Devia could only wish of. Although I hearing what you are saying but I have recently asked people and they prefered sutherland over Devia . Just to listen to sutherland voice alone, makes it better even if there was no rep. From my understanding, Devia tryed to mimic sutherland's voice while adding Callas diction.
Un'interpretazione apparentemtemete meno veloce,brillante e squillante di altre, ma in realta' carica di variazioni tecniche che rendono il brano non ripetitivo e musicalmente piu' interessante delle altre interpretazioni; oltre ad avere una dizione perfetta, non trovabile nelle cantanti straniere che mangiano le parole .
La tonalita' scura della voce aggiunge potere ad un testo, che rappresenta un'amante matura e sicura di se stessa.
Tali brani, vivono vita a se stante e non devono necessariamente essere interpretati a seconda di schemi operatici fissi
(Io dedico questo capolavoro amoroso, al mio scomparso marito, con tanta nostalgia)
brava, ed avrebbe potuto fare "il circo" di colorature e variazioni che fa la pur grandissima luciana serra, con la puntature sovracuta d'ordinanza, o il finale di dubbio gusto da sborona vaccara (conb il rispetto per i vaccari) che fa la sutherland
while i agree with you that she is talented i agree with dgviktor, i have seen her live at the MET and honestly sometimes she looks like she is having a seizure. voice is spectacular so i dont mind and she most of the time can maek it work, like in her lucia but not all the time
Who's conducting? Rousset?
Marc Minkovski and les Musiciens du Louvre
mi sono permesso di intervenire argomentando verso chi chiama la signora Devia...una gallina...e siccome quello che voi ascoltate registrato per tanti anni l'ho vissuto nei teatri...trovo inaccettabili certe ...definizioni...
On the contrary, Kanawa, and a battle are not retired and also norman.
I think yes, is perhaps the young Minkovski
Perhaps it is best if we are not told...
you are such a Die hard fan of Devia, Again I not trying to discredit her so you dont need to bash me. Im just stating the fact that they are better. They are far more famous than she is. As far as the voice, Devia has an excellent voice its just does not have the appeal to most audiences of opera. Im certain that she would get great crouds of people around her but not the crouds that the others would get.
for example. Eva Turner is still asscociated with turandot.
i'm not Devia fan at all, but surely any real singing is better than Dessay - this must be close to as good as it gets
being the professional you are? of what exactly?
mado robin in a league of her own? for what exactly? scooping sovracuti out of style?
Baroque is not Devia's area of expertise but she is one of the most prominent Bel Canto singers in history. a true coloratura with stunning technique, control and diction (unlike Sutherland!)
Being a professional as you claim to be, you shouldn't even compare a wagnerian soprano, a lyric, a dramatic coloratura etc.
PARVENU that's what you are.
Ella es una extraordinaria soprano bel cantista pero tiene ciertas dificultades en la coloratura. No es muy ágil en esa parte. Pero en el drama en cambio no hay quién la iguale.
Mariella Devia nunca ha tenido ninguna dificultad para colorear y hay muchos ejemplos aquí en youtube.
El tiempo de la coloratura (si no lo sabes) es lento porque ES EL CONDUCTOR EL QUE DA ESTE TIEMPO !!!! Cantar en este tempo lento es mucho más difícil y, a pesar de esto, esta interpretación es perfecta.
Ps: Si Devia hubiera tenido dificultades para colorear, ¿podría haber hecho esto alguna vez?
th-cam.com/video/yJF6b9UbhQ0/w-d-xo.html
Well whatever it is it sure ain't Handel.
@ZBpopelka
I can, La Stupenda is untouchable. not that Devia is bad, but Sutherland to me is like a goddess of the voice.
mareilla devia noiosa??? ahaha ormai i disturbi di udito stanno diventando più comuni di quanto pensassi!!!
Kesini gara2 roona penthouse🤣
and,... NETREBKO...ahaha
N. Dessay = she behaves on stage as if she had a permanent seizure + she makes grimaces and other exaggerated facial expressions = simply awful. Devia = sings pleasantly this interpretation is pure delight. Baroque operas should be sung with proper dignity and humility not like today: as fast as you can + theres a tendency to make certain pieces sound like hardrock songs(bartoli and co)
So beautiful, de azért érdekesebb Natalie Dessay-től, Patricia Petibontól. Köszönöm. Igaz, ők már más generáció.
obviously her technique is excellent, but she could've been more... playful, I guess.
Personally i think she just kept working at her voice ..
Frigid? With Handel? But Handel is not Mascagni or leoncavallo!!!!!!
Esecuzione perfetta ma che non concede nulla al pubblico. Nella cadenza finale mi aspettavo che sviluppasse ulteriormente quella già sublime della Sutherland....peccato.
Una (la devia) ha gusto, l'altra (la mascellona) no.
Sostanziale differenza.
Polisch...
Kocham
tę
Arię...
ale...
wbrew pozorom
NIE
JEST
TAKA
ŁATWA
DO
W
Y
K
O
N
A
N
I
A!
TO
TYLKO
NIELICZNI
MOGĄ
SOBIE
POZWOLIĆ
NA
JEJ
ZAŚPIEWANIE!
Sygnuję
Andrzej
Celmer
Zajączkowski
9
04
2024
Оркестр великолепен! Певице же надо добавить живости и легкости в некоторых музыкальных фразах, где явно тормозит!
Compared to "La Stupenda" Dame Joan Sutherland, She's a student.
vasrach,
What I meant is is it isn't well sung Handel,it's not good,especially coming from such a usually fine singer!
Who's here after watching the penthouse after be rona's performance....
devia is better , by far, than Rona. The Rona's voice need more open pharynx, chiaroscuro and squillo. Rona's technique is more a pop lyric adaptation of "traditional technique"
Viafilodrammatici, I respect your opinion but maybe you need to educate yourself more becuase If you knew how to listen. You would know that Joan Sutherland is a great singer and is from the Golden Age. Montseratt Caballe said that her voice is like Heaven. Luciano Pavorroti said that her voice is like it the voice of the century. Joan Sutherland is a Dame and is also known as "La Stupenda".
Joan Sutherland is better than her, She is good but Joan Sutherland tone is alot prettier
slightly out of tune ..
Who sings in tune?
Una esecuzione ingessata, scolastica, senza poesia. Inutile.
Cosa,sarebbe un'interpretazione perfetta di questo brano?
I never said that Devia cound not sand, but Leontyne Price, Joan Sutherland, Birgit Nilsson, Maria Callas, Renate Tebaldi, Mado Robin, Eva Tuner and Kirsten Flagstag were all in anouther league above Devia, I did tno say this bit for centuries people have raved about there voices and Devia was only in the shadows of them. Again I belive that you need to lean more becuase evidently im not talking about just Baroque music but just a better voice period regardless of tessatura or role.
Ma capisce quello che canta? Non comprendo come si possa eseguire un brando del genere con tanta indifferenza. Dallo sguardo passa ogni tanto un certo generico languore, ma dalla voce non passa niente.
questa domanda dovresti farla nei video delal sutherland, che poraccia non capisce LEI e non capisce NESSUNO quello che canta!
Sta leggendo ed e' concentrata sulla produzione dei suoni e non dell'emozione visuale ed artistica teatrale
I love her voice, but for me she does not feel the music enough...only in a technical way. This aria must be full of love...
This aria is supposed to be a flirtation. All I hear in this performance is an orchestrated vocalise.