Etna🔸️trekking na aktywny wulkan SYCYLIA

• เผยแพร่เมื่อ 5 ต.ค. 2024
  • 🔸️Etna jest to czynny stratowulkan we Włoszech, na wschodnim wybrzeżu Sycylii. Najwyższy i największy w Europie stożek wulkaniczny. Wulkan zajmuje powierzchnię około 1250 km². Wysokość to około 3357 m n.p.m., aktywność wulkanu powoduje zmiany wysokości . Od 1987 roku część obszarów Etny chroniona jest przez Park Regionalny Etna. W 2013 roku wulkan został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
    🔸️Na Etnę weszliśmy 24.08.2024 r., tydzień po erupcji. Z Wrocławia polecieliśmy do Katanii, gdzie wynajęliśmy auto, którym udaliśmy się do schroniska Rifugio Sapienza. Schronisko położone jest na wysokości 1900 mnpm, a w jego pobliżu znajduje się płatny parking 6E, na którym zostawiliśmy auto. Niestety na samym początku dowiadujemy się, że w dniu dzisiejszym dotrzemy tylko do miejsca Torre del Filosofo, które znajduje się na wysokości 2900 mnpm. Wyżej nie chodzą nawet przewodnicy. Powodem jest niedawna erupcja Etny i wydobywająca się siarka z kraterów głównych. Zabraliśmy plecaki i ruszyliśmy w górę, wzdłuż kolejki linowej. Można iść drugą opcją, czyli po drodze dla aut terenowych. Trasa jest wtedy dłuższa, ale mniej obsypująca się pod nogami. My wybraliśmy pierwszą opcję, którą do Terminal Funivia 2500 mnpm, gdzie znajduje się górna stacja kolejki dotarliśmy w czasie . Zrobiliśmy tam przerwę na drugie śniadanie, po czym ruszyliśmy w dalszą drogę. W drugim etapie wędrówki dotarliśmy do Torre del Filosofo 2900 mnpm, w czasie . W miejscu tym, po raz drugi od przewodnika dowiadujemy się, że wyżej iść nie można. Schodzimy w dół i na pocieszenie wchodzimy na Monte Escriva, czyli jeden z bocznych kraterów. Dalej schodzimy do schroniska i ruszamy autem zwiedzać Sycylię.