Wrocław - największe atrakcje starego miasta i Ostrów Tumski | Wrocławskie krasnale, Rynek i bulwary

• เผยแพร่เมื่อ 6 ก.ย. 2024
  • W drugiej części filmu z Wrocławia skupiliśmy się na zwiedzeniu miasta. Wrocław od dawna był w naszej czołówce polskich miast i ta wizyta tylko utwierdziła nas w tym przekonaniu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy nad Odrą - na Bulwarze Kaczyńskich - przy napisie „WRO”. Bulwarami skierowaliśmy się w stronę Ostrowa Tumskiego (po drodze oczywiście „łapaliśmy” krasnale). Aby z bulwarów dostać się na Ostrów, musimy pokonać Most Tumski - czyli słynny Most Miłości, który w tym czasie był już po remoncie - był więc pozbawiony kłódek. Kłódki zostały usunięte, ponieważ ze względu na ich ciężar groziło mu zawalenie.
    Po przekroczeniu mostu znaleźliśmy się na Ostrowie Tumskim. Przywitał nas krasnal „latarnik” lub „gazuś” - którego zadaniem miało być zapalanie latarni gazowych, których na Ostrowie jest ponad sto. Ostrów Tumski to najstarsza, zabytkowa część Wrocławia, która powstała na ówczesnej wyspie. Obecnie Ostrów Tumski nie jest już wyspą. Największą atrakcją Ostrowa oraz najwyższą zabytkową budowlą w mieście jest Katedra Jana Chrzciciela (zwana matką kościołów śląskich). Świątynia ma aż 97 m wysokości i 100 m długości. Otoczona imponującym wieńcem gotyckich kaplic przyciąga wzrok niezwykłą architekturą i bogatymi zdobieniami. Niestety po raz kolejny nie udało nam się wejść do środka, ponieważ odbywały się tam uroczystości.
    Zarówno na Ostrowie Tumskim, jak i później, w drodze do kolejnego miejsca, udało nam się odnaleźć sporo krasnali. Nie byłoby to tak proste, gdyby nie specjalna aplikacja „Wrocławskie Krasnale”, wydana przez Centrum Informacji Turystycznej miasta Wrocław, o której w filmie opowiadał Kuba. Każdy krasnal poza lokalizacją ma także swoją historię, co sprawia, że poszukiwania są jeszcze ciekawsze.
    Następnym punktem, który odwiedziliśmy, była wyspa Daliowa, na której znajduje się rzeźba Nawa. Rzeźba powstała z okazji obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016, której głównym hasłem były „metamorfozy kultury”, czyli zmiany zachodzące w sferze kultury, społeczności i samego miasta.
    Z wyspy Daliowej udaliśmy się na Piaskową, a następnie na Słodową. Na wyspie Słodowej zrobiliśmy sobie krótką przerwę na drinka w fantastycznej restauracji Słodova, z której rozpościera się widok na całą wyspę. W budynku odbywały się także fantastyczne targi sztuki i handmade, więc przepadliśmy tam na kilka godzin.
    Potem skierowaliśmy się już w kierunku rynku, gdzie naszym głównym celem był Mostek Pokutnic, mieszczący się pomiędzy dwoma wieżami Kościoła św. Marii Magdaleny. Most mieści się na wysokości 45 metrów i aby na niego wejść trzeba pokonać 247 schodów. Mostek Pokutnic nazywany jest także mostkiem Czarownic. Bohaterką związanej z nim legendy jest młoda wrocławianka, Tekla. Dziewczyna spędzała czas głównie na zabawach, strojeniu się i romansach. Nie chciała pracować ani wyjść za mąż. Któregoś dnia ojciec zdenerwowany lekkomyślnością Tekli, przeklął córkę a mroczne moce porwały dziewczynę i umieściły na mostku między wieżami kościoła. Odtąd Tekla zmuszona była bezustannie zamiatać kładkę. Kiedy była już zmęczona, na pomoc wysłano jej małą czarownicę Martynkę. Czarownica wreszcie zlitowała się nad udręczoną dziewczyną i poprosiła czarodzieja Michała, aby zdjął klątwę z Tekli. W innej wersji legendy na kładce można zobaczyć tańczące dusze młodych kobiet, które wolały zabawę niż prowadzenie domu, czy opiekę nad dziećmi i mężem.
    Po zejściu z punktu widokowego udaliśmy się na Rynek. Spacerując po rynku warto zobaczyć kamienice „Jaś” i „Małgosia” - które „trzymają się za ręce”. Następnie skierowaliśmy się w stronę ulicy Jatki, gdzie znajduje się pomnik „Ku czci zwierząt rzeźnych”. Tuż obok znajduje się krasnal „rzeźnik”, który obecnie jest już rzeźnikiem tylko z nazwy, ponieważ przeszedł na wegetarianizm i nie zabija już zwierząt.
    Jeśli chodzi o ten film, to by było na tyle. Zapraszamy również do obejrzenia pierwszej części filmu z Wrocławia, w której odwiedziliśmy m.in. ZOO, Galerię Neonów i Halę Stulecia.
    Jeśli spodobał Wam się nasz film, będziemy bardzo wdzięczni za zostawienie subskrypcji, komentarza i łapki w górę.