🇬🇹#30 - Wulkan Pacaya (2552 m) - jeden z trzech aktywnych w Gwatemali - wycieczka (pianki na ławkę)

• เผยแพร่เมื่อ 21 ต.ค. 2024
  • Opis poniżej ⏬
    Media społecznościowe:
    ✅ Instagram: (@odkrywczym_szlakiem)
    / odkrywczym_szlakiem
    ✅ Facebook (Odkrywczym Szlakiem)
    / odkrywczymszlakiem
    =====
    🇬🇹🌋 W niedzielę (7 stycznia) wybraliśmy się na wulkan Pacaya. Jest to jeden z 3 aktywnych i jeden z 37 wulkanów w Gwatemali (wszystkie znajdują się w południowej części kraju). Ma wysokość 2522 metry, co czyni go 17 najwyższym wulkanem w kraju - wyższe są chociażby trzy wulkany przy Antigua - Acatenango (3), Agua (6) i Fuego (5).
    🚌 Najchętniej zrealizowali byśmy całą wędrówkę na własną rękę, jednak perspektywa długiej drogi, w tym dwóch przesiadek w chickenbusach skłoniła nas ostatecznie do skorzystania z oferty wycieczki. Zatem za 125 Q ~ 64 zł (najtańsza opcja w Antigua) pojechaliśmy busem z całą grupą (wyjazd o 6 rano, powrót o 13).. W cenie mieliśmy transport w dwie strony, przewodnika i pianki (o tym potem).
    🥾 Droga jest prosta (ciężko się zgubić) i dosyć łatwa technicznie. Od kilku lat także bezpieczna (brak napadów). Każdego dnia wiele grup z przewodnikami pokonuje te same trasy rano i wieczorem. Po drodze możemy spotkać także strażników parku. Wejście do parku narodowego kosztuje 100 Q/50 zł.
    🌋 (Nie)stety obecnie da radę dotrzeć tylko do punktu widokowego znajdującego się na wysokości 2297 m (205 m pod szczytem), na który pokonujemy 401 metrów przewyższenia. Jak napisaliśmy - jest to wciąż wulkan aktywny, czyli wydobywające się gazy, czy niespodziewana erupcja stanowi poważne zagrożenie życia i w ubiegłych latach turyści ginęli w ten sposób. Z tego miejsca poza Pacayą widzimy trzy pozostałe wulkany w okolicy - wspomniane - Agua, Fuego i Acatenango.
    🔥 Kolejny etap wyprawy to zejście do 800-letniego starego krateru Cerro China. Znajduje się tam mnóstwo zastygłej lawy (większość z 2014 roku), pod którą wciąż wydobywa się ciepło. Atrakcją turystyczną jest pieczenie pianek właśnie w tym miejscu. Powiedziano nam, że jeszcze dwa lata temu wydobywało się na tyle dużo ciepła, że z powodzeniem można było upiec pizzę.
    ⏳ Godzina w górę, 20 minut na punkcie widokowym, 10 minut zejścia do krateru, 20 minut na krater Cerro China (pianki + krótka historia), godzina w dół, co łącznie daje nam 3 godziny na całą wyprawę.
    🪟 Położenie słońca i wilgoć spowodowały, że Pacaya była widoczna trochę jak przez mgłę. Widoki były ładne, ale spodziewaliśmy się czegoś więcej - czujemy lekki niedosyt. Na pewno zostanie on zaspokojony, kiedy w końcu wybierzemy się na Acatenango (3976 m) 😊.
    #gwatemala #gwatemalaantigua #polacywgwatemali #pacaya #pacayavolcano #volcan #volcán #volcandepacaya #volcándepacaya #wulkan #wulkany #guatemala #antigua #antiguaguatemala #polacywpodróży #polacyzagranica #amerykaśrodkowa #amerykacentralna #latino